Bestemme rasjonalt uttrykk ut i fra fortegnslinje

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
isholtermann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 20/03-2014 16:21

f(0)=2
f(1)=0
f(2)=0 (og brudd i brøken, altså null i nevneren)

_________1__________2_______
_________0-------------><_______

Vet ikke om jeg har skjønt dette riktig:

f(x)=P(x)/Q(x)

Når f(x)=0, så er også P(x)=0?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Ja, det stemmer.

Når uttrykket er null må telleren være null. Dermed kan du finne ut et mulig førstegradspolynom i telleren.
Bruddpunktet forteller det x-verdien når nevneren er null, og du kan finne et førstegradspolynom for nevneren.

Den siste funksjonsverdien du har fått oppgitt vil vel bekrefte de to polynomene evt. at du må inn med en kostant i f.eks. telleren.
isholtermann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 20/03-2014 16:21

Lektorn skrev:Ja, det stemmer.

Når uttrykket er null må telleren være null. Dermed kan du finne ut et mulig førstegradspolynom i telleren.
Bruddpunktet forteller det x-verdien når nevneren er null, og du kan finne et førstegradspolynom for nevneren.

Den siste funksjonsverdien du har fått oppgitt vil vel bekrefte de to polynomene evt. at du må inn med en kostant i f.eks. telleren.
Skjønner fortsatt ikke helt hvordan jeg skal løse dette. Nevneren må vel bli 2-x eller x-2?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Ja, bruddpunktet i fortegnslinja forteller deg at nevneren er 0 når x=2. Da kan nevneren være x-2, 2-x, 2x-4 osv.
isholtermann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 20/03-2014 16:21

Lektorn skrev:Ja, bruddpunktet i fortegnslinja forteller deg at nevneren er 0 når x=2. Da kan nevneren være x-2, 2-x, 2x-4 osv.

Ok, da tror jeg at jeg har den.

Nevneren blir x-2, siden det da blir brudd i brøken når x=2.

Telleren skal være null når x=1. Da blir et polynom 1-x. Uttrykket skal bli 2 når x=0.
Nevneren blir -2 når x=0, da må telleren altså bli -4 for at uttrykket skal bli 2 når x=0.
Telleren blir derfor -4(1-x).
Uttrykket blir (4x-4)/(x-2).
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det ser veldig bra ut!
En fin oppgave der du må vise en god del forståelse.
Husk at dette er en av flere mulige løsninger.
Svar