Problemer med å forstå Brøk med potenser osv..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
eivindk
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/07-2014 11:06

Hei! Jeg er helt ny her inne, og trenger litt hjelp :)

Svaret blir ifølge fasit 2^-1X^0.
Videre stod det forenklet som dette [tex]\frac{1}{2}[/tex] Det skjønte jeg 0 av..

2^4 \cdot X^2 \cdot 2^-2 \cdot X^-2 \cdot 2^-3 (cdot er gange, fikk det ikke til når jeg la til - forran eksponenten)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ser ut som du mangler grunnleggende kunnskap om potenser. Spesielt negative- og null-eksponenter.

Anbefaler å se de første videoene her: http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-5- ... logaritmer

Da vil du kunne ta disse oppgavene enkelt.
Bilde
eivindk
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/07-2014 11:06

tusen takk (=
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

[tex]2^{4} \cdot x^{2} \cdot 2^{-2} \cdot x^{-2} \cdot 2^{-3}[/tex]

Som Aleks855 sier, så ser det ut til at du mangler litt grunnleggende kunnskap om potenser. Forøvrig er det disse reglene du vil benytte deg av:

[tex]\begin{align*} (1) \; & a^{b}\cdot a^{c}=a^{b+c}, \; a^{b}\cdot a^{-c}=a^{b-c}\\ (2) \; & a^{-b}=\frac{1}{a^{b}} \end{align*}[/tex]

Benytt denne regelen på hver av de forskjellige grunntallene for å komme til et slutt-uttrykk som du må evaluere:

[tex]2^{4-2-3}\cdot x^{2-2}=2^{-1}x^{0}[/tex]

Benytt så regel nummer to, og du finner at [tex]2^{-1}x^{0}=\frac{1}{2}\cdot x^{0}[/tex]

Det siste som gjenstår nå, er å evaluere hva [tex]x^{0}[/tex] må være. Et lite hint, er at du kan skrive det som [tex]x^{1-1}[/tex], eller som det originalt stod [tex]x^{2-2}=\frac{x^{2}}{x^{2}}[/tex]
Svar