Hjelp til oppgave R1 - omgjøring av formel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Polly Nomial
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/09-2014 23:54

Hei! :)
Irriterer meg grenseløst over en oppgave hvor jeg står bom fast, og det eneste jeg trenger å gjøre er å få M alene...
Sånn er uttrykket:
[tex]t=-16M^\frac{2}{3}*ln\frac{100-T}{192}[/tex]

Skjønner at jeg selvfølgelig må få M på den ene siden, og benytte den naturlige logaritmen for å "få ned" 2/3 og at jeg da i tillegg må få -16 positiv for å kunne ta logaritmen av tallet. For å få -16 positiv er det vel bare å multiplisere med -1 på begge sider og deretter ta logaritmen av høyre og venstre siden hver for seg. MEN! Det er her jeg blir usikker, jeg kan vel ikke ta logaritmen av et ledd hvor en faktor allerede er blitt tatt logaritmen av? Kan også dividere og få [tex]M^\frac{^2}{3}[/tex] alene på den ene siden, men da støter jeg på samme problem - å ta logaritmen av et ledd hvor logaritmen allerede befinner seg.

Nå kan det hende jeg surrer fælt, men jeg tror det er noe jeg har misforstått eller tenkt helt feil om.
Hvordan får jeg M alene?
Per29
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 19/09-2014 13:39

Er ikke helt sikker, men kan det her være riktig
http://imgur.com/HQcb3Hm
Sist redigert av Per29 den 21/09-2014 22:34, redigert 1 gang totalt.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

[tex]t=-16M^\frac{2}{3} \cdot ln\frac{100-T}{192}[/tex]

[tex]\frac{t}{-16 \cdot ln\frac{100-T}{192}}=M^\frac{2}{3}[/tex]

Nå er det ikke nødvendig bruke logaritme for å løse videre, men heller "opphøye" i [tex]\frac32[/tex] bå begge sider fordi da vil eksponenten til [tex]M[/tex] bli lik [tex]1[/tex].

Ok?
Polly Nomial
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/09-2014 23:54

Jaa, selvfølgelig! Tenkte ikke over at jeg kunne fjernet eksponenten på den måten! Tusen takk for svar, begge to!
Svar