1T Privatisteksamen 24.11.10

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

martine_e
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 14/11-2010 17:11

Hehe :) Men hva er feil med 2c? Jeg blir litt redd nå, den var jo helt A4- lærebok, fatter ikke hva jeg har gjort feil?
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Skjønner fremdeles ikke 8.II b), kan det være flere løsninger?
På 4c har jeg tydeligvis gjort feil, tenkte på cosinussetningen, men siden jeg ikke visste vinkelen trodde jeg ikke det ville funke. Generaltabbe av meg.

8c), hvis du mener alternativ 2 løste jeg ved cosinussetningen

[tex](4-x)^2=2^2+x^2-2\cdot2\cdot x\cdot cos 120[/tex]

2c) er riktig slik som jeg ser det
Hi im HK
Cantor
Cantor
Innlegg: 135
Registrert: 26/05-2009 14:48
Sted: Tromsø

Hadde vært UTROLIG om R2-eksman hadde hatt et like humant nivå! Jeg sier ikke at dette var enkelt, men at R2-eksamener er unødvendig vanskelig. Jeg har en teori om at de som lager eksamene får en pengebonus pr. elev som stryker...
HK - Student ved UiT. ProGass
Fasaa

Hei :)

Jeg skal opp i eksamen (1T) som privatist snart. Jeg er veldig stresset, er det noen der ute som kan gi råd/tips til hva jeg bør øve på, eventuelt ikke øve på. Noen som har erfaringer med privatist eksamen som har råd/tips? :)

Hadde blitt veldig takknemlig!! Noen som har tilgang på andre privatist eksamener i 1T ? :) Setter pris på all hjelpen :D Noen andre som skal opp til eksamen i 1T ? :)))
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

Fasaa skrev:Hei :)

Jeg skal opp i eksamen (1T) som privatist snart. Jeg er veldig stresset, er det noen der ute som kan gi råd/tips til hva jeg bør øve på, eventuelt ikke øve på. Noen som har erfaringer med privatist eksamen som har råd/tips? :)

Hadde blitt veldig takknemlig!! Noen som har tilgang på andre privatist eksamener i 1T ? :) Setter pris på all hjelpen :D Noen andre som skal opp til eksamen i 1T ? :)))
Jeg tok opp 1T-eksamen som privatist høst i fjor og syntes det gikk mye bedre enn forventet. Det kan kanskje ha noe med at jeg øvde veldig mye, og kunne boka inn ut. MEN, basert på tidligere eksamensoppgaver virker det som om eksamenene som blir gitt til høsten er hakket enklere enn de som blir gitt til vår. Jeg vil egentlig anbefale deg å øve på hele pensum, men da legge mest vekt på de type oppgavene som har vært gitt på tidligere eksamensoppgaver.
Under "eksamensoppgaver med løsningsforslag" vil du finne eksamensoppgaver som er blitt gitt tidligere: http://ndla.no/nb/node/54
Lykke til! :)
Fasaa

Tusen takk :) blei litt letta nå. Men har du tilgang på gamle privatisteksamener? eks den du tok ifjor? :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
synror227
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 20/11-2014 13:19

Hei!

Kan noen forklare meg hvorfor den gjennomsnittlige vekstfarten i 2b) blir null?
Jeg bruker formelen delta y / delta x og vil man ikke da få 3 i nevner? Siden delta x blir x2-x1 = 3-0 = 3
Gjest

Tusen takk :) har vært innom matematikk.net :) Men takk alikavel! Sette pris på hjelpen fra dere!!
Noen andre som skal opp til privatist eksamen i år? isåfall hvilken dag/dato? :) Om noen skal opp 24. hadde vore utrolig snilt om noen la den ut, slik at vi kunne diskutert. For jeg skal nemlig opp den 24. men jeg er lite teknisk av meg, tvile på at jeg får laste den opp :) Utrolig gøy om noen kom med innspill eller løsningforslag for å sjekke hvordan det gjekk.
Mathmeth
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 31/10-2014 00:33

synror227 skrev:Hei!

Kan noen forklare meg hvorfor den gjennomsnittlige vekstfarten i 2b) blir null?
Jeg bruker formelen delta y / delta x og vil man ikke da få 3 i nevner? Siden delta x blir x2-x1 = 3-0 = 3
Jo, nettopp som du sier. Du bruker delta y/delta x. Som gjør at telleren blir 0, og nevneren blir 3 og 0/3= 0.
Svar