Løs likningen:
[tex]lg(x)+lg(x+3)=1[/tex]
Hva gjør jeg når jeg har en logaritme med en variabel og en konstant som adderes/subtraheres med hverandre innenfor en parentes?
Logaritmer med to ledd i parentes
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg regnet videre slik:Lektorn skrev:Du må bruke en av logaritmesetningene få å gjøre om venstre side til ett ledd.
[tex]lg(x)+lg(x+3)=1[/tex]
[tex]lg[x*(x+3)]=1[/tex]
[tex]2lg(x+3x)=1[/tex]
[tex]2lg(4x)=1[/tex]
...Men her ble jeg stående fast. Jeg forsøkte å dele opp [tex]2lg(4x)=1[/tex] til [tex]2lg(4) + 2lg(x)[/tex], men det hjalp lite.
Den første overgangen er helt rett, men den andre blir feil. For å kunne sette 2 foran lg må du ha 2 som eksponent i argumentet til lg, og det har du ikke her.
Det du må gjøre i neste overgang er å ta 10 opphøyd i venstre side = 10 opphøyd i høyre side.
Du vil da få en andregradslikning i x.
Når du får løsninger må du sjekke at det er lovlige løsninger, dvs at når du setter inn for x i første linje får du lg til positive tall.
Det du må gjøre i neste overgang er å ta 10 opphøyd i venstre side = 10 opphøyd i høyre side.
Du vil da få en andregradslikning i x.
Når du får løsninger må du sjekke at det er lovlige løsninger, dvs at når du setter inn for x i første linje får du lg til positive tall.
Aha, det var jeg ikke klar over.Lektorn skrev:Den første overgangen er helt rett, men den andre blir feil. For å kunne sette 2 foran lg må du ha 2 som eksponent i argumentet til lg, og det har du ikke her.
Jeg regnet videre og fikk:
[tex]10^{lg[x*(x+3)]}=10^1[/tex]
...Flyttet 10 over på venstre side, brukte ABC-formelen på andregradslikningen og kom frem til at [tex]x=2 \vee x=-5[/tex], så eneste mulige løsning ble [tex]x=2[/tex] og det stemte med fasit.
Takk!
Hei!
Er det overkill å bruke ABC her?
Er det ikke lettere å se at svaret blir 2 og -5 på andre måter når likningen er så enkel?
Eller er det kanskje lurt å henvise til ABC, fordi alle skjønner hva man mener?
Ivan
Er det overkill å bruke ABC her?
Er det ikke lettere å se at svaret blir 2 og -5 på andre måter når likningen er så enkel?
Eller er det kanskje lurt å henvise til ABC, fordi alle skjønner hva man mener?
Ivan
Fremmad mot vannvidd og ære
På eksamen er det lurt å bruke ABC for å vise at man forstår, og behersker fremgangsmåten.robinboy skrev:Hei!
Er det overkill å bruke ABC her?
Er det ikke lettere å se at svaret blir 2 og -5 på andre måter når likningen er så enkel?
Eller er det kanskje lurt å henvise til ABC, fordi alle skjønner hva man mener?
Ivan
På forumet her er det lurt å i alle fall nevne ABC fordi ikke alle har nok erfaring til å se løsningene ved ett øyekast.
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Jeg ville nok i hodet gjort noe allà $1 = \lg 10 = \lg 2 + \lg 5 = \lg 2 + \lg(2 + 3)$ og herfra sammenliknet med $\lg x + \lg (x+3)$.
Da ser en for eksempel at $x=2$ er en fin løsning, mens $x=-5$ ikke er det.
Men som Alex sier er nok andregradsformelen en god metode, spesielt om man er litt ustø. Ulempen er at i oppgaver
som dette må en også bruke hodet litt. Etter å ha brukt formelen må en teste om løsningene er gyldige ved innsetning.
Da ser en for eksempel at $x=2$ er en fin løsning, mens $x=-5$ ikke er det.
Men som Alex sier er nok andregradsformelen en god metode, spesielt om man er litt ustø. Ulempen er at i oppgaver
som dette må en også bruke hodet litt. Etter å ha brukt formelen må en teste om løsningene er gyldige ved innsetning.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Da jeg skrev enkel likning mente jeg [tex]x^2 + 3x - 10 = 0[/tex], ikke logaritmelikningen.
Jeg ville faktorisert (x + 5)(x - 2) = 0 og x må være -5 og 2
Abc innebærer kvadratrøtter og brøker og stort sett masse kalkulatortrykking. Jeg syns denne løsningen er mye enklere og at den viser bedre forståelse på eksamen.
Men at det er en fin måte å minne alle på hvordan de løser en slik likning er jeg enig i.
Ivan
Jeg ville faktorisert (x + 5)(x - 2) = 0 og x må være -5 og 2
Abc innebærer kvadratrøtter og brøker og stort sett masse kalkulatortrykking. Jeg syns denne løsningen er mye enklere og at den viser bedre forståelse på eksamen.
Men at det er en fin måte å minne alle på hvordan de løser en slik likning er jeg enig i.
Ivan
Fremmad mot vannvidd og ære