Logaritmer med to ledd i parentes

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
azi
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 25/09-2014 14:44

Løs likningen:

[tex]lg(x)+lg(x+3)=1[/tex]

Hva gjør jeg når jeg har en logaritme med en variabel og en konstant som adderes/subtraheres med hverandre innenfor en parentes?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du må bruke en av logaritmesetningene få å gjøre om venstre side til ett ledd.
azi
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 25/09-2014 14:44

Lektorn skrev:Du må bruke en av logaritmesetningene få å gjøre om venstre side til ett ledd.
Jeg regnet videre slik:

[tex]lg(x)+lg(x+3)=1[/tex]

[tex]lg[x*(x+3)]=1[/tex]

[tex]2lg(x+3x)=1[/tex]

[tex]2lg(4x)=1[/tex]

...Men her ble jeg stående fast. Jeg forsøkte å dele opp [tex]2lg(4x)=1[/tex] til [tex]2lg(4) + 2lg(x)[/tex], men det hjalp lite.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Den første overgangen er helt rett, men den andre blir feil. For å kunne sette 2 foran lg må du ha 2 som eksponent i argumentet til lg, og det har du ikke her.
Det du må gjøre i neste overgang er å ta 10 opphøyd i venstre side = 10 opphøyd i høyre side.
Du vil da få en andregradslikning i x.

Når du får løsninger må du sjekke at det er lovlige løsninger, dvs at når du setter inn for x i første linje får du lg til positive tall.
azi
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 25/09-2014 14:44

Lektorn skrev:Den første overgangen er helt rett, men den andre blir feil. For å kunne sette 2 foran lg må du ha 2 som eksponent i argumentet til lg, og det har du ikke her.
Aha, det var jeg ikke klar over.

Jeg regnet videre og fikk:
[tex]10^{lg[x*(x+3)]}=10^1[/tex]


...Flyttet 10 over på venstre side, brukte ABC-formelen på andregradslikningen og kom frem til at [tex]x=2 \vee x=-5[/tex], så eneste mulige løsning ble [tex]x=2[/tex] og det stemte med fasit.
Takk!
Reda_Srour98
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 04/09-2014 23:36

Hvor er ABC formelen mulig?
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Reda_Srour98 skrev:Hvor er ABC formelen mulig?
[tex]10^{ \mathrm{lg}(x(x+3)) } = 10^1[/tex]

[tex]x(x+3)=10[/tex]

[tex]x^2+3x-10=0[/tex]

Og deretter ABC
robinboy
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 18/10-2006 20:52

Hei!
Er det overkill å bruke ABC her?
Er det ikke lettere å se at svaret blir 2 og -5 på andre måter når likningen er så enkel?
Eller er det kanskje lurt å henvise til ABC, fordi alle skjønner hva man mener?

Ivan
Fremmad mot vannvidd og ære
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

robinboy skrev:Hei!
Er det overkill å bruke ABC her?
Er det ikke lettere å se at svaret blir 2 og -5 på andre måter når likningen er så enkel?
Eller er det kanskje lurt å henvise til ABC, fordi alle skjønner hva man mener?

Ivan
På eksamen er det lurt å bruke ABC for å vise at man forstår, og behersker fremgangsmåten.

På forumet her er det lurt å i alle fall nevne ABC fordi ikke alle har nok erfaring til å se løsningene ved ett øyekast.
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg ville nok i hodet gjort noe allà $1 = \lg 10 = \lg 2 + \lg 5 = \lg 2 + \lg(2 + 3)$ og herfra sammenliknet med $\lg x + \lg (x+3)$.
Da ser en for eksempel at $x=2$ er en fin løsning, mens $x=-5$ ikke er det.

Men som Alex sier er nok andregradsformelen en god metode, spesielt om man er litt ustø. Ulempen er at i oppgaver
som dette må en også bruke hodet litt. Etter å ha brukt formelen en teste om løsningene er gyldige ved innsetning.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
robinboy
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 18/10-2006 20:52

Da jeg skrev enkel likning mente jeg [tex]x^2 + 3x - 10 = 0[/tex], ikke logaritmelikningen.
Jeg ville faktorisert (x + 5)(x - 2) = 0 og x må være -5 og 2
Abc innebærer kvadratrøtter og brøker og stort sett masse kalkulatortrykking. Jeg syns denne løsningen er mye enklere og at den viser bedre forståelse på eksamen.

Men at det er en fin måte å minne alle på hvordan de løser en slik likning er jeg enig i.

Ivan
Fremmad mot vannvidd og ære
Svar