Hvilken lærebok er oppgaven hentet fra? R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
dettevarvanskelig

Trenger hjelp med å finne riktig lærebok som denne oppgaven stammer fra. Oppgaven er slik:


a) Syv venner skal sitte ved siden av hverandre på kino, på hvor mange måter kan de sitte?
b) Fire av vennene skal hente brus til hele vennegjengen, på hvor mange måter kan disse velges ut?

Tusen takk for de som kan hjelpe. Denne oppgaven er ikke fra sinus r1!
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

Hvorfor trenger du den opprinnelige læreteksten? Oppgaven er typisk 1T eller 1-2P, forresten. Du kan kanskje se i disse sinus-bøkene, dersom det er Sinus sine bøker dere benytter på ditt lærested.
markuggen

Et hus koster 3 000 000 kr, og verdien stiger 8 % per år.
En hytte koster 500 000 kr og verdien stiger 20 % per år.

- Finn ut når huset og hytten har økt like mye i verdi???

Trenger å finne riktig lærebok denne oppg stammer fra.(ikke hvordan man løser den). Det er en R1 oppg. Tror den kommer fra sigma R1. Noen som kan hjelpe?? Takk for de som kan
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Jeg er usikker på om det hjelper å stille samme spørsmål flere ganger...
Mulig det hjelper bedre å forklare hvorfor du må vite hvilken bok oppgaven kommer fra.
markuggen

Jeg skal ha eksamen i R1 til vår. Har klart å skaffe meg Sinus R1- boka ( mange gode oppgaver her). Syntes denne oppgaven( postet lenger oppe) var litt tricky. Regner med at læreboka har flere slike oppgaver ( oppgavene på eksamen pleier å være litt tricky i seg selv). Dersom noen kunne sagt hvilken bok som har lagd oppgaven, kunne jeg fått tak i den.
FOo

Hvor/hvordan fant du oppgaven du ikke vet hvor kommer fra?
Markuggen

oppgaven fant jeg på forumet her. Så at det var en R1 oppg, men vet ikke hvilken lærebok den er hentet fra. Hadde virkelig satt pris på hjelp. Tenker det er sigma R1. Noen som kan bekrefte?
Svar