Fysikk oppgave, arbeid og energi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Fysikkgeek

Hei, sliter med en oppgave i fysikken, som jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med. Jeg har fått til deloppgave a) men får ikke til mer. Oppgaven er som følger:

Mens en bil kjører med den konstante farten 35m/s, yter motoren drivkraften 850 N på bilen. Den samlede luftmotstanden på bilen er 375 N.
a) regn figur som viser kreftene på bilen. Beregn kraften på bilhjulene fra asfalten som skyver bilen framover ( 850N-375N=475N)
b)Regn ut effekten som motoren yter
c) Bilen bremser og kommer til ro under påvirkning av en samlet bremsekraft på 3200 N. Under bremsingen blir bilen utsatt for et bremsearbeid på 0,55 MJ. HVor lang ble bremselengden?
d) Hvor stor samlet (konstant) bremsekraft skal til for å stoppe bilen hvis stopplengden er 12 m?
e) Moderne biler er laget med såkalte deformasjonssoner foran og bak. Hva er poenge med slike tiltak?

Setter STOR pris på hjelp :D
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Hei!

Du trenger hjelp, og det skal du få. Men...

Det er ikke slik at vi skal lage løsningsforslag for deg, uten at du selv ikke gjør annen innsats enn å legge ut en oppgave.

Legg ut hva du har gjort, og/eller tenker. Så skal vi veilede deg framover.
Svar