Pytagoras, kun kjent katet.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

Hei :)
Jeg lurte på om det var noen måte å finne ut de to andre sidene i en rettvinklet trekant, om du bare vet den ene kateten.

F.eks: En rettvinklet trekant har en katet på 3cm. Finn de andre sidene ved hjelp av Pytagoras.

Jeg har prøvd å regne litt, men kommer ikke helt fram til et svar.

H^2=K^2+K^2
X^2=K^2+3^2
X^2-K^2=9
Jeg har prøvd denne måten, men kommer ikke lenger herfra.. Jeg har også prøvd å lage et likningsett av setningen:

1. x^2=K^2+9
2.-K^2=9-x^2

-K^2=9-K^2+9
-K^2+K^2=9+9
0=18

Jeg får det ikke helt til å gå opp :? Er det i det hele tatt mulig å finne 2 ukjente sider i en rettvinklet trekant(uten at det er en 30, 60, 90 trekant såklart).

Glad for alle svar :)
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Dersom katetene er like, altså at [tex]k_1=k_2[/tex], kan du finne hypotenusen. Ellers har du én likning med to ukjente, og det går ikke.
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

skf95 skrev:Dersom katetene er like, altså at [tex]k_1=k_2[/tex], kan du finne hypotenusen. Ellers har du én likning med to ukjente, og det går ikke.
Det jeg mistenkte :/ Takk for svar! :)
Svar