Volum i CAS (R2)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Frustrert

Hei! Jeg holder på med eksempeloppgavene til R2 eksamen vår '15. Jeg står for tiden fast på oppgave 2, del 2, hvor spørsmål b) skal besvares i CAS. Jeg har jobbet veldig lite i CAS, og sliter med å få svaret riktig selv om jeg har fasiten.

Oppgaven:
Bilde

Fasit:
Bilde

Det jeg ikke får til er altså å bruke CAS. Likningen fra a) ser det ut til at jeg får skrevet inn riktig, men når jeg skal regne ut volumet får jeg bare opp et "?" selv om jeg bruker kommandoen for integral. Noen som er kyndig i CAS som kan hjelpe meg med riktig kommando? :) Takker så mye!
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Bruker du ":=" når du definerer funksjonene i CAS?
Frustrert

Lektorn skrev:Bruker du ":=" når du definerer funksjonene i CAS?
Jeg prøvde nå å skrive:
V:=π*Integral[l^2,0,h]
Da får jeg: 1/3*h^3*π
Noen idé om hva jeg gjør feil/mangler?
Frustrert

Ah! Jeg brukte ikke ":=" når jeg skrev inn likningen fra oppgave a). Da løste det seg, og jeg fikk riktig svar :D Takk for hjelpen, Lektorn!
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Lektorn, når jeg definerer funksjonen [tex]f(x)=ax^3+bx^2+cx+d[/tex] i CAS, så deriverer jeg den, men jeg får [tex]f'(x)=3ax^2[/tex]

Hva må jeg stille inn7fikse for at alt skal gjøres korrekt?
Jeg driver og lærer meg GG for fullt nå, så derfor jeg lurer på noe så "enkelt".
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du må bruke ":=" som nevnt i sted.
I tillegg må du enten ha luft mellom konstanter og variabler, eller legge inn gangetegn.
Et dataprogram skjønner ikke om $ax^2$ betyr $a \cdot x^2$ eller om du har en variabel som heter $ax$ som skal kvadreres.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Lektorn skrev:Du må bruke ":=" som nevnt i sted.
I tillegg må du enten ha luft mellom konstanter og variabler, eller legge inn gangetegn.
Et dataprogram skjønner ikke om $ax^2$ betyr $a \cdot x^2$ eller om du har en variabel som heter $ax$ som skal kvadreres.
Skjønner. Det fungerte etter at jeg tok med gangetegnet. := har jeg alltid med. :)
Svar