Bevis at....

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Matteglad

Hvilke "bevis at..." eller utledingsoppgaver er det å forvente på en R1-eksamen?
Jeg er så fryktelig dårlig til å utlede formler, bevise at f.eks v=u/2 osv....
Noen tips til hvordan jeg skal mestre sånne oppgaver?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

En vanlig angrepsvinkel, som sjelden fører frem, er at man tar tak i det uttrykket som skal vises, og så prøver å jobbe seg bakover.
Se heller bort fra formelen/uttrykket og start med figuren eller informasjonen i teksten.
Matteglad

Lektorn skrev:En vanlig angrepsvinkel, som sjelden fører frem, er at man tar tak i det uttrykket som skal vises, og så prøver å jobbe seg bakover.
Se heller bort fra formelen/uttrykket og start med figuren eller informasjonen i teksten.


Tusen takk!! Vet du noe om hvilke bevisoppgaver som "går igjen" på eksamen?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hvis du blar gjennom gamle eksamensoppgaver kan du se.
For R1 er det gjerne ett eller annet med geometri (sentral/periferi-vinkel, innskreven/omskreven sirkel, formlikhet/kongruens) i en spesiell figur som gir ett-eller-annet resultat som skal vises.
Det er vanskelig å øve direkte på slike oppgaver da de ofte krever forståelse av stoffet og at du kanskje setter sammen kunnskap på en ny/kreativ måte.
Matteglad

Lektorn skrev:Hvis du blar gjennom gamle eksamensoppgaver kan du se.
For R1 er det gjerne ett eller annet med geometri (sentral/periferi-vinkel, innskreven/omskreven sirkel, formlikhet/kongruens) i en spesiell figur som gir ett-eller-annet resultat som skal vises.
Det er vanskelig å øve direkte på slike oppgaver da de ofte krever forståelse av stoffet og at du kanskje setter sammen kunnskap på en ny/kreativ måte.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, det hjalp veldig! :-)
God morgen

De er veldig glad i å lede fram formler som beviser Pytagoras' setning :)
F.eks. Oppgave 2 b+c fra Vår 2009.
Matteglad

God morgen skrev:De er veldig glad i å lede fram formler som beviser Pytagoras' setning :)
F.eks. Oppgave 2 b+c fra Vår 2009.
Matteglad

God morgen skrev:De er veldig glad i å lede fram formler som beviser Pytagoras' setning :)
F.eks. Oppgave 2 b+c fra Vår 2009.

Uff, ja.... Jeg kan ikke fordra bevisene for Pytagoras, så har faktisk ikke peiling på de.
Har unngått å lære meg de ettersom jeg tenkte at de er mest aktuelle til muntlig?? Men om du sier at det har vært på skriftlig eksamen, så burde jeg kanskje sette meg inn i det????
Svar