2P-Y

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
orgopapp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 31/05-2012 20:23

Hei.

Privatist her med noen spørsmål angående 2P-Y-relatert stoff:

Lurer på om noen kan hjelpe meg med å friske opp husken ift hvordan man utfører delestykker. Jeg har runda youtube og lært det som er relevant for meg. Dessverre finner jeg ingen som forklarer hvordan man regner et stykke der divisoren er større enn dividenten, fks 15:533.

Jeg lurer også på en annen ting ift til det samme emnet. Jeg ser at på en del av disse tidligere eksamensoppgavene er det kombinert multiplikasjon og divisjon, fks(eksempel fra Våren 2012): 5*10^5*6*10^6/2,5*10^-4.
Her har dere min utregningen min som er feil, hva har jeg gjort gærent og har jeg brukt riktig fremgangsmåte? (Beklager liggende bilde...)
Vedlegg
image1.JPG
image1.JPG (79.46 kiB) Vist 605 ganger
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Er det relevant for pensum å holde på med deling av så "håpløse" tall? Jeg tror ikke det!

Den oppgaven du har på arket løses ved å bruke tall på std.form som du har. Hele poenget er at du holder 10'er-potensene for seg og de andre tallene for seg. Da får du enkle gange-/dele-stykker med tallene og 10'erene trekker du sammen med potensreglene. Sluttresultatet må du ofte justere slik at det blir på standardform.
Svar