Hjelp til logaritmeoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
synnerorstad

Hei! Jeg trenger litt hjelp til denne logaritmeoppgaven. Føler selv jeg har god kontroll, men får ikke det samme svaret som i fasiten. Kan være at den er feil, men er det noen som vil prøve seg?

lg4x-lg(x/2)+lg(x/32)
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Vis oss hva du gjør da, så får du evt. korrigering.
Det kan jo være feil i fasit også.
Gjest

lg4x-lg(x/2)+lg(x/32) =
lg4x-(lgx-lg2)+lgx-lg2^5 =
lg4x-lgx+lg2+lgx-5lg2 =
lg4x-3lg2

Var den lg4x jeg var usikker på, hadde vært greit om det stod lg(4x), men når det står lg4x så må den vel bare stå som den er? Altså, ikke lg4+lgx?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

lg (ab) = lg a + lg b
lg (a/b) = lg a - lg b

Regner med oppgaen går ut på å forenkle uttrykket?
Gjest

Ja. Men er lg4x det samme som lg(4x)?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Godt spørsmål! Står det ikke paranteser i oppgaveteksten mens det gjør det på de andre uttrykkene kan det likegod tolkes som $lg(4) \cdot x = x \cdot lg(4) = lg(4^x)$

Moralen er at det bør alltid brukes parantes rundt argumentet til ln/lg. Det samme gjelder trigonometriske funksjoner.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Mange har også problemer med subscript, som betyr at de ville skrevet $\log_4x$ som log4x.

Ikke helt aktuelt i dette tilfellet, siden vi allerede har $\lg$ som er den briggske logaritmen, men slike tvetydigheter burde alltid være nyansert med parenteser.
Bilde
Gjest

Dette er S1, og det eneste som står i boka er at lg(4x) = lg4+lgx. Hva skal man da gjøre når det står lg4x? Svaret skulle i følge boka bli lgx-lg4, noe jeg ikke får uansett siden lg4x eventuelt skulle bli lg4+lgx, eller bare stå som lg4x. Noen som vet? Håper på å få med paranteser på eksamen da :)
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det må være skrivefeil i boka.
Gjest

Ok, takk for hjelpen :)
Svar