En funksjon.....

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bertine

f(x)=a*b^x
Grafen til f går gjennom punktene (-5, 2.5) og (7, 8.5).
Finn a og b ved regning.

Hvordan går jeg frem for å løse denne? Det er jo ikke en linær funksjon siden man opphøyer i x, men om det hadde vært en linær funksjon så kunne jeg vertfall funnet a(stigningstall?) ved å ta delta y / delta x.
Jeg ser heller ikke at det kan være noen hensikt i å tegne grafen i geogebra ettersom jeg bare kjenner to punkt.
Det jeg eventuelt kan gjøre (men som jeg tror blir feil) er å ta lg(a*b^x) = lga+xlgb slik at jeg har en linær funksjon (?).
Setter pris på forslag. :)
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du kan fint løse den grafisk i GG ved å legge inn de 2 punktene og så finne f(x) med regresjon. Men du skal jo gjøre det med regning. :wink:

Sett inn x- og y-verdiene du har fått oppgitt i f(x) og du får 2 likninger med 2 ukjent.
Bertine

Lektorn skrev:Du kan fint løse den grafisk i GG ved å legge inn de 2 punktene og så finne f(x) med regresjon. Men du skal jo gjøre det med regning. :wink:

Sett inn x- og y-verdiene du har fått oppgitt i f(x) og du får 2 likninger med 2 ukjent.

Åh, ja såklart! Når du sier det så høres det jo utrolig enkelt ut, gjelder vel bare å tenke "utenfor boksen" litt, noe som lett kan glemmes på eksamen osv. Uff.
Bertine

Lektorn skrev:Du kan fint løse den grafisk i GG ved å legge inn de 2 punktene og så finne f(x) med regresjon. Men du skal jo gjøre det med regning. :wink:

Sett inn x- og y-verdiene du har fått oppgitt i f(x) og du får 2 likninger med 2 ukjent.

Det går helt fint å løse den ved regning, men jeg har lyst å løse den på geogebra i tillegg. Skjønner ikke helt hvordan. Jeg har nå lagt inn de to punktene og trukket en stråle gjennom dem. Du skriver at jeg kan finne f(x) med regresjon, hva mener du med det? Hvordan?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

A=(-5,2.5)
B=(7,8.5)
Liste={A,B}
RegEksp[Liste]
Bertine

Lektorn skrev:A=(-5,2.5)
B=(7,8.5)
Liste={A,B}
RegEksp[Liste]

Tusen takk, nå fikk jeg det til! Aldri vært borti noe sånt før, så ante ikke at det der var mulig. Men regresjon, hva er det egentlig? Det er vel ikke det samme som derivasjon?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Nei, regresjon er ikke det samme som derivasjon.

Ved regresjon har du gitt 2 eller flere punkter på grafen, ofte en tabell som viser sammenhengen mellom to variabler (x/y) ut fra målte verdier, statistikk, forsøk osv. Jobben er da å finne det funksjonsuttrykket som passer best til punktene. Hvis det er lineær regresjon (rett linje) er det greit å få til ved regning. Alle andre funksjonstyper løses med digitale hjelpemidler eller kalkulator.

Hvilket fag har du? Såvidt jeg vet er regresjon tema i alle de forskjellige matte-løpene på videregående.
Bertine

Lektorn skrev:Nei, regresjon er ikke det samme som derivasjon.

Ved regresjon har du gitt 2 eller flere punkter på grafen, ofte en tabell som viser sammenhengen mellom to variabler (x/y) ut fra målte verdier, statistikk, forsøk osv. Jobben er da å finne det funksjonsuttrykket som passer best til punktene. Hvis det er lineær regresjon (rett linje) er det greit å få til ved regning. Alle andre funksjonstyper løses med digitale hjelpemidler eller kalkulator.

Hvilket fag har du? Såvidt jeg vet er regresjon tema i alle de forskjellige matte-løpene på videregående.
Jeg har R1. Når du sier det, så husker jeg at vi hadde om regresjon i 1T (hadde bare glemt hva det var). Har ikke vært borti det i R1.
Svar