R2 eksamen vår 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MatteJan

Hei. Skal opp i R2 20.mai. Hvordan kan jeg best forberede meg? Har grei oversikt over pensum og får til mye, ligger på ca. 80-90% riktig på del 1 på de eksamensoppgavene som ligger ute her på matematikk.net. Det jeg sliter mest med er de litt mer kompliserte geometrioppgavene.

Har også et spørsmål ang. den nye eksamensformen. Tror dere oppgavene på del 1 vil bli vanskeligere siden det er mer fokus på del 1 nå, eller vil det bare være flere av samme type oppgaver som det har vært til nå?

Takker for svar.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det er nok veldig mange som er spente på hvordan eksamen blir. Jeg tror ikke de bare øker på antall med flere like oppgaver på Del1. Det vil nok komme fra større deler av pensum.

Det høres ut som du har god kontroll på Del1, men hva med Del2? Lik det eller ikke; men det er nødvendig å ha bra kontroll på graftegner og CAS for å gjøre det godt der.
MatteJan

Kan det mest grunnleggende i Geogebra, og dersom oppgavene holder seg til vanskelighetsgraden på den eksempeloppgaven som er lagt ut tror jeg de fleste oppgavene skal gå greit.

Er mest spent på hvordan del 1 blir...


Vet du noe om hvor grensa for en firer og grensa for en femer går? Jeg trenger minst 4, helst 5.
Skippertaksgutten

Hei. Jeg sitter og prøver å lære meg r2 pensum før 20.mai. Kan litt om det meste. Foreløpig har jeg hoppet over temaene:
-udempet svingning
-dempet svingning
-retningsdiagram

Er det noe vits i å bruke tid på disse temaene?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hvis målet ditt er å stå: NEI
Hvis målet ditt er 6: JA

Retningsdiagram gir god forståelse men vil nok fortsatt bli litt meningsløst å gi til eksamen.
skippertaksgutten

Målet er en femmer. Jeg har relativt god kontroll på pensum og ligger på 80-85 prosent riktig på de eksamensoppgavene jeg har regnet. Men har ikke brukt noe tid på å lære meg om svingninger. Ser ikke at det er gitt noe særlig slike oppgaver til eksamen før. Det sagt, så er det ny eksamensform i år, så kan vel være at oppgavene blir litt annerledes enn før?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du bør forstå forskjellene på dempet og udempet, og du bør skjønne hvorfor difflikningene blir som de blir. Men jeg har vondt for å se at dette dukker opp på Del1, så puggestoff er det ikke.
R2eksamen

Men trur dere at Del 1 kommer til å bli vanskeligere enn det som har vært vanlig? Jeg trenger hjelp med to oppg. Men jeg vet ikke hvordan jeg legger til dokument eller bilde her...noen som kan hjelpe?
Svar