CAS og likningssett. Hvordan løser jeg dette?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Jeorg

Jeg driver å regner gjennom eksempeloppgaven til den nye matematikkordningen for 2015 fra UDIR. Oppgave 1 del 2 sier at jeg bruke CAS for å løse følgende likningsett:

a*b*c=200

a^2+b^2+c^2=141

ab+bc+ac=110

Noen som vet hvordan?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Hehe, jeg kan jo gi deg svaret, men jeg vil heller se hvor det går skeis i utregningen. Har du prøvd Cas - Løs liste med likninger, liste med variabler, kommandoen? :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Du bruker kommandoen Løs[likningner,variabler] i CAS. du skiller mellom likningene med komma, og du bruker krøllparantes om du har flere likninger/variabler.
Løs[{likning,likning},{a,b,c}]
Jeorg

Drezky skrev:Hehe, jeg kan jo gi deg svaret, men jeg vil heller se hvor det går skeis i utregningen. Har du prøvd Cas - Løs liste med likninger, liste med variabler, kommandoen? :D
Det går skeis der jeg får seks ulike løsninger for a, b og c. Er det virkelig slik at udir er så håpløse at de lager en sånn oppgave?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det er ikke vanskelig. Du får hva de ulike lengdene er, men du må etter øyesyn bestemme hvilke lengder som passer til hva. Det har noe med matteforståelse å gjøre, ikke bare putte inn noen tall og få noen andre ut. Akkurat det samme du gjør når du forkaster negatve løsninger på enkelte oppgaver ;)
Jeorg

Fysikkmann97 skrev:Det er ikke vanskelig. Du får hva de ulike lengdene er, men du må etter øyesyn bestemme hvilke lengder som passer til hva. Det har noe med matteforståelse å gjøre, ikke bare putte inn noen tall og få noen andre ut. Akkurat det samme du gjør når du forkaster negatve løsninger på enkelte oppgaver ;)
Riktig. Men hvordan skiller jeg én verdi? Det er jo lett å se hva som er høyden (den største verdien), men å skille a og b er jo nærmest umulig, selv ved å lese av tegningen. Jeg kan jo da si at a enten er 5 eller 4, og det samme gjelder b.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Ja, tror noe av det samme står i løsningsforslaget.
Jeorg

Fysikkmann97 skrev:Ja, tror noe av det samme står i løsningsforslaget.
Finnes det et løsningsforslag noe sted? o_o
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Hmm, ser nå at den oppgaven ikke er med på matematikk.net sine løsninger, men vi fikk iallefall med løsningsforslag med eksempeloppgavene vi fikk med læreren vår! Så ryddig jeg er av meg så har jeg nok rota den vekk :P
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Jeorg skrev:
Fysikkmann97 skrev:Ja, tror noe av det samme står i løsningsforslaget.
Finnes det et løsningsforslag noe sted? o_o
http://matematikk.net/side/1T_eksempelo ... år_LØSNING
Fysikkmann97 har rett, løsningsforslaget er ikke komplett, da store deler av del 2 mangler. Jeg har regnet gjennom hele eksamen og har noenlunde fasit/løsningsforslag
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Jungel

Ser ikke hva jeg skriver feil?

Skriver: Løs[{a*b*c=200,a^2*b^2*c^2=141,ab+ac+bc=110},{a,b,c}]
og får til svar: {}
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det er a^2 + b^2 + c^2 = 141. Ikke multiplisering :P
Jungel

Fysikkmann97 skrev:Det er a^2 + b^2 + c^2 = 141. Ikke multiplisering :P
Takk! Stirret på oppgaven 10 ganger og ser meg blind. Redd for å gjøre sånne feil.

Men igjen får jeg samme løsning {}

Løs[{a*b*c=200,a^2+b^2+c^2=141,ab+bc+ac=110}, {a,b,c} ]
Jungel

Jungel skrev:
Fysikkmann97 skrev:Det er a^2 + b^2 + c^2 = 141. Ikke multiplisering :P
Takk! Stirret på oppgaven 10 ganger og ser meg blind. Redd for å gjøre sånne feil.

Men igjen får jeg samme løsning {}

Løs[{a*b*c=200,a^2+b^2+c^2=141,ab+bc+ac=110}, {a,b,c} ]
Ooog det var fordi jeg hadde glemt å skrive a*b+b*c+a*c=110 :mrgreen:

Regner med at det er disse 6 løsningene som er rett.
{{a = 4, b = 10, c = 5}, {a = 5, b = 10, c = 4}, {a = 4, b = 5, c = 10}, {a = 5, b = 4, c = 10}, {a = 10, b = 5, c = 4}, {a = 10, b = 4, c = 5}}
Jungel

Raskt siste spm til 1a)

Hvordan viser dere at man kan stille opp a2 + b2 + c2 =141?
At d= roten av 141 betyr jo at d = a + b + c

Jeg tolker det som at et diagonal i et rett prisme har formel d = a + b + c? Fant ingen ting om det i boka.
Svar