Jeg driver å regner gjennom eksempeloppgaven til den nye matematikkordningen for 2015 fra UDIR. Oppgave 1 del 2 sier at jeg må bruke CAS for å løse følgende likningsett:
a*b*c=200
a^2+b^2+c^2=141
ab+bc+ac=110
Noen som vet hvordan?
CAS og likningssett. Hvordan løser jeg dette?
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hehe, jeg kan jo gi deg svaret, men jeg vil heller se hvor det går skeis i utregningen. Har du prøvd Cas - Løs liste med likninger, liste med variabler, kommandoen? ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Du bruker kommandoen Løs[likningner,variabler] i CAS. du skiller mellom likningene med komma, og du bruker krøllparantes om du har flere likninger/variabler.
Løs[{likning,likning},{a,b,c}]
Løs[{likning,likning},{a,b,c}]
Det går skeis der jeg får seks ulike løsninger for a, b og c. Er det virkelig slik at udir er så håpløse at de lager en sånn oppgave?Drezky skrev:Hehe, jeg kan jo gi deg svaret, men jeg vil heller se hvor det går skeis i utregningen. Har du prøvd Cas - Løs liste med likninger, liste med variabler, kommandoen?
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Det er ikke vanskelig. Du får hva de ulike lengdene er, men du må etter øyesyn bestemme hvilke lengder som passer til hva. Det har noe med matteforståelse å gjøre, ikke bare putte inn noen tall og få noen andre ut. Akkurat det samme du gjør når du forkaster negatve løsninger på enkelte oppgaver ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Riktig. Men hvordan skiller jeg én verdi? Det er jo lett å se hva som er høyden (den største verdien), men å skille a og b er jo nærmest umulig, selv ved å lese av tegningen. Jeg kan jo da si at a enten er 5 eller 4, og det samme gjelder b.Fysikkmann97 skrev:Det er ikke vanskelig. Du får hva de ulike lengdene er, men du må etter øyesyn bestemme hvilke lengder som passer til hva. Det har noe med matteforståelse å gjøre, ikke bare putte inn noen tall og få noen andre ut. Akkurat det samme du gjør når du forkaster negatve løsninger på enkelte oppgaver
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Ja, tror noe av det samme står i løsningsforslaget.
Finnes det et løsningsforslag noe sted? o_oFysikkmann97 skrev:Ja, tror noe av det samme står i løsningsforslaget.
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Hmm, ser nå at den oppgaven ikke er med på matematikk.net sine løsninger, men vi fikk iallefall med løsningsforslag med eksempeloppgavene vi fikk med læreren vår! Så ryddig jeg er av meg så har jeg nok rota den vekk ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
http://matematikk.net/side/1T_eksempelo ... år_LØSNINGJeorg skrev:Finnes det et løsningsforslag noe sted? o_oFysikkmann97 skrev:Ja, tror noe av det samme står i løsningsforslaget.
Fysikkmann97 har rett, løsningsforslaget er ikke komplett, da store deler av del 2 mangler. Jeg har regnet gjennom hele eksamen og har noenlunde fasit/løsningsforslag
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Ser ikke hva jeg skriver feil?
Skriver: Løs[{a*b*c=200,a^2*b^2*c^2=141,ab+ac+bc=110},{a,b,c}]
og får til svar: {}
Skriver: Løs[{a*b*c=200,a^2*b^2*c^2=141,ab+ac+bc=110},{a,b,c}]
og får til svar: {}
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Det er a^2 + b^2 + c^2 = 141. Ikke multiplisering ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Takk! Stirret på oppgaven 10 ganger og ser meg blind. Redd for å gjøre sånne feil.Fysikkmann97 skrev:Det er a^2 + b^2 + c^2 = 141. Ikke multiplisering
Men igjen får jeg samme løsning {}
Løs[{a*b*c=200,a^2+b^2+c^2=141,ab+bc+ac=110}, {a,b,c} ]
Ooog det var fordi jeg hadde glemt å skrive a*b+b*c+a*c=110Jungel skrev:Takk! Stirret på oppgaven 10 ganger og ser meg blind. Redd for å gjøre sånne feil.Fysikkmann97 skrev:Det er a^2 + b^2 + c^2 = 141. Ikke multiplisering
Men igjen får jeg samme løsning {}
Løs[{a*b*c=200,a^2+b^2+c^2=141,ab+bc+ac=110}, {a,b,c} ]
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Regner med at det er disse 6 løsningene som er rett.
{{a = 4, b = 10, c = 5}, {a = 5, b = 10, c = 4}, {a = 4, b = 5, c = 10}, {a = 5, b = 4, c = 10}, {a = 10, b = 5, c = 4}, {a = 10, b = 4, c = 5}}
Raskt siste spm til 1a)
Hvordan viser dere at man kan stille opp a2 + b2 + c2 =141?
At d= roten av 141 betyr jo at d = a + b + c
Jeg tolker det som at et diagonal i et rett prisme har formel d = a + b + c? Fant ingen ting om det i boka.
Hvordan viser dere at man kan stille opp a2 + b2 + c2 =141?
At d= roten av 141 betyr jo at d = a + b + c
Jeg tolker det som at et diagonal i et rett prisme har formel d = a + b + c? Fant ingen ting om det i boka.