Algebra, forenkling av brøk...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Arete
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/02-2015 22:58

Kan noen hjelpe meg med å forklare hvordan dette henger sammen?
Opgaven er å forenkle så mye som mulig.

I fasiten står det:
$$\frac{{3(a + 5)(a - 5)}}{{6(a + 5)}} = \frac{{a - 5}}{2}$$
Men jeg skjønner ikke helt hvordan dette er regnet ut eller evt hvilke regler de har brukt.

Vil ikke mase her men eksamen er rett rundt hjørnet og jeg er ganske stresset. Trenger svar så fort som mulig. :cry:
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Arete skrev:Kan noen hjelpe meg med å forklare hvordan dette henger sammen?
Opgaven er å forenkle så mye som mulig.

I fasiten står det:
$$\frac{{3(a + 5)(a - 5)}}{{6(a + 5)}} = \frac{{a - 5}}{2}$$
Men jeg skjønner ikke helt hvordan dette er regnet ut eller evt hvilke regler de har brukt.

Vil ikke mase her men eksamen er rett rundt hjørnet og jeg er ganske stresset. Trenger svar så fort som mulig. :cry:
6=3*2 a+5 mot a+5
så får du a-5/2
Arete
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/02-2015 22:58

Mattematika skrev: 6=3*2 a+5 mot a+5
så får du a-5/2
Skjønte faktisk ikke helt hva du skrev her. Kan du forklare litt mer?
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Arete skrev:
Mattematika skrev: 6=3*2 a+5 mot a+5
så får du a-5/2
Skjønte faktisk ikke helt hva du skrev her. Kan du forklare litt mer?
Orker ikke å lage masse brøker sånn som du gjorde, men skal prøve å forklare bedre. 6 kan faktoriseres til 3*2 som du da ser kan du stryke den mot 3 som står over brøkstreken. (a+5) står både over og under brøkstreken og kan derfor strykes bort
Håper du forstod det nå :) Hvis ikke bare si at du ikke forstod det også skal jeg prøve å forklare igjen
Arete
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/02-2015 22:58

Mattematika skrev: Orker ikke å lage masse brøker sånn som du gjorde, men skal prøve å forklare bedre. 6 kan faktoriseres til 3*2 som du da ser kan du stryke den mot 3 som står over brøkstreken. (a+5) står både over og under brøkstreken og kan derfor strykes bort
Håper du forstod det nå :) Hvis ikke bare si at du ikke forstod det også skal jeg prøve å forklare igjen
Det ga faktisk veldig mening:
Bilde
Burde egentlig ha sett det selv. Tusen takk skal du ha! Nå kan ihvertfall jeg få sove godt i natt hehe
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Arete skrev:
Mattematika skrev: Orker ikke å lage masse brøker sånn som du gjorde, men skal prøve å forklare bedre. 6 kan faktoriseres til 3*2 som du da ser kan du stryke den mot 3 som står over brøkstreken. (a+5) står både over og under brøkstreken og kan derfor strykes bort
Håper du forstod det nå :) Hvis ikke bare si at du ikke forstod det også skal jeg prøve å forklare igjen
Det ga faktisk veldig mening:
Bilde
Burde egentlig ha sett det selv. Tusen takk skal du ha! Nå kan ihvertfall jeg få sove godt i natt hehe
Det er ikke alltid man greier å se alt så lett selv :)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Første, andre og tredje kvadratsetning kan brukes til litt av hvert :P
Svar