Det er jo helt latterlig

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Vinkelbein
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 14/11-2014 15:53

Har eksamen i morra. og tar med pc til hjelpemidel.
Hvorfor tar ikke de ikke i mot ggb.filer???
Slik at studentene kan utføre oppgaven og ENKELT lagre filen rett fra geogebra.

Jeg sliter med å laste opp hele bilde til GeoGebra til MS office. trykker jeg print screen blir bilde for lite å uleselig.
klipper greit ut grafarket men ønsker jo å ha med alt.

Noen som har svar på det første 1spm? Å tips til Enkelt overføre hele bilde?

Lykke til alle mann :D
Mika
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 18/05-2015 08:59

Vinkelbein skrev:Har eksamen i morra. og tar med pc til hjelpemidel.
Hvorfor tar ikke de ikke i mot ggb.filer???
Slik at studentene kan utføre oppgaven og ENKELT lagre filen rett fra geogebra.

Jeg sliter med å laste opp hele bilde til GeoGebra til MS office. trykker jeg print screen blir bilde for lite å uleselig.
klipper greit ut grafarket men ønsker jo å ha med alt.

Noen som har svar på det første 1spm? Å tips til Enkelt overføre hele bilde?

Lykke til alle mann :D
På GeoGebra, gå på meny, eksporter, eksporter som bilde, velg .png fil og lagre. Voila!!!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Spørsmålet er enkelt å svare på. Det tar ett halvt år å åpne ggb. filer, og muligens at det ikke går enkelte ganger. Det kan for eksempel være at du har en nyere versjon enn sensor, og da kan det gå skeis. Du kan gå på en av menyene, og der skal "kopier grafikkfelt til utklippstavle" være ett valg. Da får du ikke med algebrafeltet, så funksjonsuttrykk og verdier til nullpunkt o.l må vises på grafikkfeltet.
Mika
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 18/05-2015 08:59

exp.png
exp.png (115.01 kiB) Vist 3061 ganger
Vinkelbein skrev:Har eksamen i morra. og tar med pc til hjelpemidel.
Hvorfor tar ikke de ikke i mot ggb.filer???
Slik at studentene kan utføre oppgaven og ENKELT lagre filen rett fra geogebra.

Jeg sliter med å laste opp hele bilde til GeoGebra til MS office. trykker jeg print screen blir bilde for lite å uleselig.
klipper greit ut grafarket men ønsker jo å ha med alt.

Noen som har svar på det første 1spm? Å tips til Enkelt overføre hele bilde?

Lykke til alle mann :D
Mika
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 18/05-2015 08:59

Vinkelbein skrev:Har eksamen i morra. og tar med pc til hjelpemidel.
Hvorfor tar ikke de ikke i mot ggb.filer???
Slik at studentene kan utføre oppgaven og ENKELT lagre filen rett fra geogebra.

Jeg sliter med å laste opp hele bilde til GeoGebra til MS office. trykker jeg print screen blir bilde for lite å uleselig.
klipper greit ut grafarket men ønsker jo å ha med alt.

Noen som har svar på det første 1spm? Å tips til Enkelt overføre hele bilde?

Lykke til alle mann :D
Vedlegg
exp1.png
exp1.png (122.47 kiB) Vist 3059 ganger
Vinkelbein
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 14/11-2014 15:53

Mika: Jeg ønsker å få med algebra feltet og lignende for å kunne spare tid, dette har jeg vært borti :)

Fysikkmannen: ok :) Syntes det tar lenger tid med en Office fil men.
Og fare for at jeg skulle hatt en nyere programvare er vel å strekke det litt langt.
Vis ikke vedkommende hadde tatt seg tiden til å oppdatere geogebra, så vi kunne ta i bruk ggb.filer.
Ja, Så kunne man JAGGU meg (jepp, jeg J-ordet) ha finni en ny sensor!!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg snakker ikke om bare deg nå, men tror du alle som tar matte-eksamen har akkurat samme GG-versjon? Enkelte funksjoner kan være endret, og det kan skape feil hos sensor, som i utgangspunktet var rett hos kandidat. En annen vesentlig ting er også at det ikke kreves fra Udir at man skal bruke GeoGebra. Da kan man jo spørre seg selv om det er rimelig av Udir å kreve at sensor skal ha alle slags mulige graftegnere for å kunne åpne alle de filformatene han da vil få inn? Nei, da er det bedre å bare putte det i ett fildokument (OpenOffice eller Word) og levere det.

EDIT;

Har du IKT-eksamen, siden du klager over dette? Såvidt jeg vet skal man ved IKT-eksamen legge alle GeoGebra-filer på ett dokument, også gjør det om til en PDF-fil.
Arete
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/02-2015 22:58

IKKE bruk print screen. Print screen er avhengig av skjermoppløsningen din og vil gjøre bildet relativt lite.
Eksporter via menyen i Geogebra. Velg PNG format med 600dpi i oppløsning. Bildet har da en oppløsning på mellom 3000 og 4000 piksler. Dette er bra nok for utskrift.
Husk at hvis du endrer på størrelsen når du har importert bildet i Word så vil du også redusere kvaliteten på bildet. Vær forsiktig med det.
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Arete skrev:IKKE bruk print screen. Print screen er avhengig av skjermoppløsningen din og vil gjøre bildet relativt lite.
Eksporter via menyen i Geogebra. Velg PNG format med 600dpi i oppløsning. Bildet har da en oppløsning på mellom 3000 og 4000 piksler. Dette er bra nok for utskrift.
Husk at hvis du endrer på størrelsen når du har importert bildet i Word så vil du også redusere kvaliteten på bildet. Vær forsiktig med det.
Jeg har brukt printscreen gjennom alle prøvene på skolen og har ikke hatt noe problem med kvaliteten på det
Svar