R1-eksamen next

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Eksamen i morgen

Har eksamen i morgen, men føler meg ekstremt slapp og sliten. Hvordan bør man jobbe i dag for å gjøre det best mulig i morgen? Føler ikke jeg har kontroll over pensum, og har regnet 2-3 eksamenssett.... Burde jeg slappe av i dag og hente krefter til i morgen, eller burde jeg heller pløye gjennom hele boken, regne eksamenssett og stå på fra nå og frem til kl. 23 i kveld?
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Lurer på det samme
R1-eksamen next

(hjelper ikke særlig at jeg har krav på meg om å få 6er heller, føler umulig :shock:)
Lasse

Har du kontroll på stoffet?
Et ærlig svar på det er grunnlag for hva du bør bruke kvelden/natten før eksamen på.

* Læreplanmålene.
* Forståelse av matematikken den representerer.
* Formler og forståelse for det som kan komme på Del 1.
* CAS og graftegner.

Hvis du sikter på en sekser, så bør du ha nok selvinnsikt til å forstå at du kommer til å kunne hale den i land i morgen.
Usikkerhet kommer ofte av at man har full kontroll, eller av det stikk motsatte. Så kjenn etter litt ordentlig på hvilken type usikker du er. "Uflaks at denne oppgaven var så mye vanskeligere enn i fjor" rammer ofte de som ikke er godt nok forberedt og likevel ikke ville oppnådd toppkarakter.

To alternativer:
1: Hvis du har store hull i forståelsen eller ikke er helt stø på CAS bør du bruke all den tid du kan avse til å lese i kveld og natt.
2: Har du generelt god peiling, så er det ingenting som gjør prestasjonen bedre enn å sove godt. Sov godt!

Etter min mening er eksempeloppgaven for R1 2015-eksamen veldig OK. Ikke noen overraskelser og du har veldig god tid på å resonnere frem svar. Hvis dette ikke stemmer for deg, så burde du ha lest litt ekstra hele året, ikke startet nå i kveld.
R1-eksamen next

Lasse skrev:Har du kontroll på stoffet?
Et ærlig svar på det er grunnlag for hva du bør bruke kvelden/natten før eksamen på.

* Læreplanmålene.
* Forståelse av matematikken den representerer.
* Formler og forståelse for det som kan komme på Del 1.
* CAS og graftegner.

Hvis du sikter på en sekser, så bør du ha nok selvinnsikt til å forstå at du kommer til å kunne hale den i land i morgen.
Usikkerhet kommer ofte av at man har full kontroll, eller av det stikk motsatte. Så kjenn etter litt ordentlig på hvilken type usikker du er. "Uflaks at denne oppgaven var så mye vanskeligere enn i fjor" rammer ofte de som ikke er godt nok forberedt og likevel ikke ville oppnådd toppkarakter.

To alternativer:
1: Hvis du har store hull i forståelsen eller ikke er helt stø på CAS bør du bruke all den tid du kan avse til å lese i kveld og natt.
2: Har du generelt god peiling, så er det ingenting som gjør prestasjonen bedre enn å sove godt. Sov godt!

Etter min mening er eksempeloppgaven for R1 2015-eksamen veldig OK. Ikke noen overraskelser og du har veldig god tid på å resonnere frem svar. Hvis dette ikke stemmer for deg, så burde du ha lest litt ekstra hele året, ikke startet nå i kveld.

Tusen takk for et godt og innholdsrikt svar! Føler ikke jeg har kontroll på stoffet, glemmer så fort. Har ligget og vippet mellom 5er og 6er i R1 i hele år, så burde ha muligheten til å klare 6er. Har regnet meg gjennom eksempelsheftet, og alt gikk egentlig bra bortsett fra "vis at/geometri"-oppgavene..... Men føler meg uvanlig slapp i dag (sånn influensa-slapp), redd jeg har blitt syk. Har gjort den tabben før å være våken natten før store prøver, og da klarer jeg ikke tenke i det hele tatt. Så hm, jeg vet ikke.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det er vel sånn at det beste du kan gjøre er å møte opp opplagt til eksamen :) Ikke ha regnet til klokken fem på kvelden for så sove i to timer og deretter ta eksamen. :P
R1-eksamen next

Fysikkmann97 skrev:Det er vel sånn at det beste du kan gjøre er å møte opp opplagt til eksamen :) Ikke ha regnet til klokken fem på kvelden for så sove i to timer og deretter ta eksamen. :P
True! 8-)
Svar