Skrev feil oppgavenummer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
TomsJ

Jeg skrev feil oppgavenummer på en av oppgavene i del 2! :( . Jeg skrev oppgave 7 istedenfor oppgave 5 (oppgave 7 eksisterer ikke i del 2). Vil dette ha noe å si med vurderingen? Svarte også oppgaven ganske kortfattet.
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Jeg kan aldri se for meg at dette skal ha noen betydning i vurderingen så lenge sensor finner ut hvilken oppgave du faktisk har svart på, og det bør jo gå ganske klart frem fra svaret.
Gjest

Oppgave 5 på del 2 kan løses på et par linjer.

Og feil oppgavenummer betyr ikke noe.

Mvh Faglærer i matematikk R1
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Gjest skrev:Oppgave 5 på del 2 kan løses på et par linjer.

Og feil oppgavenummer betyr ikke noe.

Mvh Faglærer i matematikk R1
Hei, faglærer i R1!
Jeg lurer på en ting. Når eksamensbesvarelsene blir rettet, er det virkelig helhetsinntrykket som spiller en rolle eller bare poengene? Slik jeg har fått inntrykk av lærerne mine på skolen, er det bare gi poeng, sett skalaen, gi karakteren og ferdig. Da snakker jeg generelt om prøver osv.

Jeg spør fordi jeg hadde eksamen i R1 i dag, jeg klarte nesten alt veldig bra, både på del 1 og del 2, men del 2 sin første oppgave vippet meg helt ut av konteksten. Men jeg er rimelig sikker på at jeg har løst alt annet riktig og at jeg har skrevet utfyllende forklaringer som viser hvordan jeg har resonnert.

Nå sitter jeg her med den følelsen av at dagen i dag har vært helt bortkastet og at jeg bare er et fiasko. Enkelt og greit.
Gjest

Poengene teller absolutt mest.
Kun hvis man ender opp midt mellom to karakterer at helhetsinntrykket har noe å si.

Ellers vil jeg minne om at forskjellen på for eksempel en 4'er eller en 5'er på eksamen har lite å si for poengsummen din når du skal søke høyere utdanning etter videregående.
Det viktige er at du kan matematikken fra videregående godt nok til å mestre matematikken på det studiet du skal inn på senere.

Mvh
faglærer i matematikk R1
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Gjest skrev:Poengene teller absolutt mest.
Kun hvis man ender opp midt mellom to karakterer at helhetsinntrykket har noe å si.

Ellers vil jeg minne om at forskjellen på for eksempel en 4'er eller en 5'er på eksamen har lite å si for poengsummen din når du skal søke høyere utdanning etter videregående.
Det viktige er at du kan matematikken fra videregående godt nok til å mestre matematikken på det studiet du skal inn på senere.

Mvh
faglærer i matematikk R1
Jeg forstår hva du skriver, og er enig. Men samtidig så er følelsen helt "ubeskrivelig" vond når man vet selv at man har potensialet til å få karakteren 6, men allikevel tabber seg ut på noe som i prinsippet er veldig enkelt, men man løser alle de andre "vanskeligere" oppgavene. Og allikevel ender opp på 5. :(
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Eller at man hadde klart fjorårets eksamen ganske lett men ikke kan en dritt CAS :|
Gansgo

Gjest skrev:Poengene teller absolutt mest.
Kun hvis man ender opp midt mellom to karakterer at helhetsinntrykket har noe å si.

Ellers vil jeg minne om at forskjellen på for eksempel en 4'er eller en 5'er på eksamen har lite å si for poengsummen din når du skal søke høyere utdanning etter videregående.
Det viktige er at du kan matematikken fra videregående godt nok til å mestre matematikken på det studiet du skal inn på senere.

Mvh
faglærer i matematikk R1
Ville du sagt at 12-16 poeng gir stå karakter?
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Gansgo skrev: Ville du sagt at 12-16 poeng gir stå karakter?
Minst 12 poeng gir ståkarakter. Ståkarakteren er ca. 12-23,5 poeng. Hvis en kandidat har rundt 12 poeng pleier sensorene å ha en diskusjon av helhetsinntrykket.
Ting vi diskuterer er hvorvidt kandidaten viser kompetanse i flere hovedområder, og hva kandidaten viser kompetanse i. Så gjør vi en skjønnsvurdering.
Gansgo

euklid skrev:
Gansgo skrev: Ville du sagt at 12-16 poeng gir stå karakter?
Minst 12 poeng gir ståkarakter. Ståkarakteren er ca. 12-23,5 poeng. Hvis en kandidat har rundt 12 poeng pleier sensorene å ha en diskusjon av helhetsinntrykket.
Ting vi diskuterer er hvorvidt kandidaten viser kompetanse i flere hovedområder, og hva kandidaten viser kompetanse i. Så gjør vi en skjønnsvurdering.
Jeg fikk nok rundt 15-17 poeng, håper jeg ikke kan stryke av helhetsinntrykket da. Pleier dere å ha en diskusjuon om stryk/stå når man er på 15-17 poeng? (I og med at 12 poeng er teoretisk sett nok til å stå).
Cathrine Hole
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 20/05-2015 10:58

Jeg er sensor i S1 i år. 15 poeng pleier å være mer enn nok til å unngå diskusjon. Samtidig. Full score på en oppgave er ikke det samme som rett svar. Vi ser på føring, benevninger på grafer osv i tillegg.
Gjest

I følge sensorveiledningen er 12 poeng grensen for å få karakter 2.
Må opp i 24 poeng for å få 3.
(Max oppnåelig poengsum på hele eksamen er 60 poeng)

Selv om disse grensene er veiledende.

Av erfaring vet jeg at hvis man får 10-11 poeng har man brukbar sjanse å bli trukket opp på ståkarakter likevel.

Mhv
faglærer i matematikk R1
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Fysikkmann97 skrev:Eller at man hadde klart fjorårets eksamen ganske lett men ikke kan en dritt CAS :|
Ja, det er en del som har gitt sterke uttrykk for det på skolen min. Det var mange som var usikre på hva som var greia dette med "CAS" helt til dagen før eksamen, som var i dag.
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Gansgo skrev:
euklid skrev:
Gansgo skrev: Ville du sagt at 12-16 poeng gir stå karakter?
Minst 12 poeng gir ståkarakter. Ståkarakteren er ca. 12-23,5 poeng. Hvis en kandidat har rundt 12 poeng pleier sensorene å ha en diskusjon av helhetsinntrykket.
Ting vi diskuterer er hvorvidt kandidaten viser kompetanse i flere hovedområder, og hva kandidaten viser kompetanse i. Så gjør vi en skjønnsvurdering.
Jeg fikk nok rundt 15-17 poeng, håper jeg ikke kan stryke av helhetsinntrykket da. Pleier dere å ha en diskusjuon om stryk/stå når man er på 15-17 poeng? (I og med at 12 poeng er teoretisk sett nok til å stå).

Ja, diskusjoner er vanlige. De fleste sensorer er opptatt av å gjøre en god jobb, og da pleier man å sette av tid til å diskutere besvarelser. Spesielt rundt denne poengsummen tar vi oss ekstra tid. Sensorer utøver såkalt positiv sensur. Altså, man vektlegger det kandidaten får til fremfor det de ikke får til. Så, hvis du har 15-17 poeng skal du ikke bekymre deg så mye.
Svar