Bruk av CAS på 1P

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jungel

Hei, jeg har 1P-eksamen til tirsdag, og har brukt en del CAS i forbindelse med S1.

Hvordan forholder sensorer seg til om jeg bruker CAS på 1P? Full uttelling?

I noen oppgaver står det spesifikt bruk graftegner.
I eksempeloppgave V15 er oppgave 3b del 2 slik:

b) Bruk graftegner og løs likningen h(x)=850

Betyr graftegner at jeg må løse det grafisk? Altså tegne h(x), sette y= 850 og finne skjæringspunkt? Eller kan jeg bruke CAS til sånne oppgaver?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

CAS er en nalkulator, så du må tegne grafen, og deretter sette inn y = 850 og finne skjæringen mellom h(x) og y = 850.
Jungel

Men på de oppgavene hvor de ikke ber eksplisitt om "graftegner"? Da gir deg like mye uttelling med CAS som å regne for hånd? (Åpenbart forutsatt at jeg beskriver og kommuniserer på like god måte)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

De kan ikke kreve deg å bruke graftegner når oppgaven ikke ber deg om det. men om a-oppgaven ber deg om å tegne grafen med graftegner, vil jeg tro du bør følge samme stil i de andre oppgavene :P
Gjest

Hvis oppgaven gir 2 poeng vil du kun få 1 poeng hvis du bruker CAS eller løser oppgaven ved regning (så lenge oppgaveteksten sier at du skal bruke graftegner)

Slik er det i hvert fall i flere oppgaver fra R1-eksamen i følge sensorveiledningen, vil tro det samme gjelder for 1P.

Mvh
faglærer i matematikk R1
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Hei,

1P har fortsatt den gamle eksamensordningen. Altså, 2 timer på del 1 og 3 timer på del 2.
Det forutsettes ikke at kandidater i 1P skal kunne CAS. Kun graftegner, Excel og ved regning.

Bruk av graftegner betyr per definisjon at du skal løse oppgaven grafisk. Man får lav måloppnåelse hvis bruker CAS på en slik oppgave.
Google "Eksamensveiledning matematikk 2015" for mer om dette.
Sist redigert av euklid den 21/05-2015 15:52, redigert 1 gang totalt.
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Jungel skrev:Men på de oppgavene hvor de ikke ber eksplisitt om "graftegner"? Da gir deg like mye uttelling med CAS som å regne for hånd? (Åpenbart forutsatt at jeg beskriver og kommuniserer på like god måte)
Ja, det vil jeg tro.
I den gamle eksamensordningen var CAS likestilt med regning for hånd.
Jungel

euklid skrev:Hei,

1P har fortsatt den gamle eksamensordningen. Altså, 2 timer på del 1 og 3 timer på del 2.
Det forutsettes ikke at kandidater i 1P skal kunne CAS. Kun graftegner, Excel og ved regning.

Bruk av graftegner betyr per definisjon at du skal løse oppgaven grafisk. Man får lav måloppnåelse hvis bruker CAS på en slik oppgave.
Google "Eksamensveiledning matematikk 2015" for mer om dette.
Takk! Var dét jeg resonerte meg fram til, også.

Det er såpass banale regneoppgaver at jeg dropper CAS og regner for hånd. Da slipper jeg all tvil om at en vanskelig sensor vil trekke meg for bruk av CAS.

Har dere noe formening om føring i Excel? Tenker å holde input/output adskilt og bruke mest mulig cellehenvisninger, men utenom dét holder det vel at det er oversiktlig og riktig?
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Jungel skrev: Takk! Var dét jeg resonerte meg fram til, også.

Det er såpass banale regneoppgaver at jeg dropper CAS og regner for hånd. Da slipper jeg all tvil om at en vanskelig sensor vil trekke meg for bruk av CAS.

Har dere noe formening om føring i Excel? Tenker å holde input/output adskilt og bruke mest mulig cellehenvisninger, men utenom dét holder det vel at det er oversiktlig og riktig?

Tror det er smart å droppe CAS på enkle oppgaver, ja.
På Excel skal man ha to utskrifter per oppgave. En vanlig utskrift og en der formlene i cellene er synlige.
Svar