1P-eksamen: Føring i Excel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jungel

Hei, hvor strenge er de med føring/struktur i Excel?

På bildet er svaret mitt på venstre side og løsningsforslaget som ligger ved eksempeloppgaven på høyre side.

VIl jeg få trekk? Alle formler er identiske.
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Jungel skrev:Fryktelig mye styr nå, men det ligger her:
http://bildr.no/view/YnpyNXZT

http://bildr.no/view/YnpyNXZT
Hei,

En ting vi er strenge på 1P når det gjelder Excel er om du viser formler i Excel. Vi ønsker to utskrifter, en vanlig utskrift og en med formler.
Trykk CTRL+J for å få synlige formler.
Jungel

euklid skrev:
Jungel skrev:Fryktelig mye styr nå, men det ligger her:
http://bildr.no/view/YnpyNXZT

http://bildr.no/view/YnpyNXZT
Hei,

En ting vi er strenge på 1P når det gjelder Excel er om du viser formler i Excel. Vi ønsker to utskrifter, en vanlig utskrift og en med formler.
Trykk CTRL+J for å få synlige formler.
Takk! Jeg er avhengig av å få 6, formler blir en selvfølge. (Forøvrig får man ikke formler med ctrl+j i Excel 2013, men med ctrl+shift+\)
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Jungel skrev:Takk! Jeg er avhengig av å få 6, formler blir en selvfølge. (Forøvrig får man ikke formler med ctrl+j i Excel 2013, men med ctrl+shift+\)
Da lærte jeg noe nytt.
Lykke til på eksamen på tirsdag!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Er det mulig å gå opp som privatist i 1P selv om jeg har S1 nå, og S2 neste år? Har lest enkelte plasser at man ikke kan ta mattefag som er enklere enn det du tar inneværende år? Jeg har en firer i 1T jeg vil ha vekk og da ser jeg på 1P som enkleste og mest økonomiske vei.
Jungel

Fysikkmann97 skrev:Er det mulig å gå opp som privatist i 1P selv om jeg har S1 nå, og S2 neste år? Har lest enkelte plasser at man ikke kan ta mattefag som er enklere enn det du tar inneværende år? Jeg har en firer i 1T jeg vil ha vekk og da ser jeg på 1P som enkleste og mest økonomiske vei.
Ja. Lang historie gjør at jeg nå endrer vitnemål for å komme inn på medisin. Hadde 1T, S1 og S2 fra VGS. Som privatist tar jeg nå 1P (stryke 5 i T mot 6 i P) og S1 (stryke 2x5(standpunkt+vitnemål) mot en 5/6). Kanskje kynisk, men nødvendig :mrgreen:
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Hehe :D Krever ikke medisin R1+R2? :O Det er jo ganske åpenbart hva jeg bør ta. 2k for å ta 1T på nytt, og 1k for å gå opp til 1P :)
Jungel

Fysikkmann97 skrev:Hehe :D Krever ikke medisin R1+R2? :O Det er jo ganske åpenbart hva jeg bør ta. 2k for å ta 1T på nytt, og 1k for å gå opp til 1P :)
Nei. Husker ikke nøyaktig, men krever vel S1+S2 eller R1.

Så at det var 1,5 % som fikk 6 ved 1P eksamen i 2013 eller noe, så er dog litt nervøs.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

2014 også, men det er nok fordi det er relativt få som tar P1 og er fryktelig god/øver godt nok, samt de som muligens hadde klart en evt. sekser tar S1.
Gjest

Hvis man ikke har med kolonnene hvor det stå bokstaver og tall (de ble borte), blir oppgavene godkjent for det? Utskriften ble bare av celleområdet der jeg hadde lagt inn tall og formler..
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:Hvis man ikke har med kolonnene hvor det stå bokstaver og tall (de ble borte), blir oppgavene godkjent for det? Utskriften ble bare av celleområdet der jeg hadde lagt inn tall og formler..
Jeg er ikke helt sikker, men jeg vil tro du får litt trekk for det. Uten kolonne blir det "vanskelig" for sensor å undersøke om du har brukt riktige formler. Likevel ser han jo på svarene dine hvorvidt de er riktige eller ei, så det er ikke sikkert det er trekkgrunnlag.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Okei.. Litt redd jeg ikke får noe uttelling på grunn av det, men da krysser jeg fingrene!
Svar