Geogebra -polynomdivisjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Hei, jeg lurer på hvordan man kan forandre utrykket og få fekk desimaltallet her :i.e 14.56. Er det mulig å få svaret på formen [tex]x^2+4x+14+\frac{56x+5}{x^2-4x}[/tex] slik jeg har regnet det som. Jeg er full klar over at Geogebra har tatt [tex]\frac{56x+5}{x^2-4x}=0.56x+5[/tex]

Takker for hjelp :D

Bilde
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
gjest2

Hei, hvis du ser på toppen av menyen så står det "Avrund til nærmeste
Det er en slik tast der"[tex]x\approx[/tex]"
trykk på den lille pilen og gjør den om til x=
Da regner den ikke med desimaler.
Hvis du ikke forsto så kan jeg prøve å ta printscreen =)
gjest2

Beklager, det skal bare være "="
Tasten heter: "regn ut eksakte verdier"
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

gjest2 skrev:Beklager, det skal bare være "="
Tasten heter: "regn ut eksakte verdier"
Hei, igjen. Jeg følger instruksjonene dine, men får samme svar. Jeg tar i bruk kommandoen "regn ut eksakte verdier" "=" Klarer du det?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Grautus
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 23/04-2015 10:20

Hei, Drezky. Svaret du får i Geogebra inneholder ikke desimaltallet 14.56. Hvis det var et desimaltall, ville programmet brukt punktum (ikke komma) for å vise at det var et desimaltall.
Geogebra har skrevet svaret på formen [tex]([Divisjonsresultat], [Rest])[/tex]. Altså er resultatet av polynomdivisjonen
[tex]x^2+2x+14[/tex], med [tex]56x+5[/tex] som rest. For å omdanne dette svaret til den formen du vil ha, adderer du simpelthen [tex]\frac{Rest}{Divisor}[/tex] til resultatet, og får
[tex]x^2+2x+14 + \frac{56x+5}{x^2-4x}[/tex].

For øvrig er [tex]\frac{56x+5}{x^2-4x}[/tex] ikke lik [tex]0.56x+5[/tex].
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Grautus skrev:Hei, Drezky. Svaret du får i Geogebra inneholder ikke desimaltallet 14.56. Hvis det var et desimaltall, ville programmet brukt punktum (ikke komma) for å vise at det var et desimaltall.
Geogebra har skrevet svaret på formen [tex]([Divisjonsresultat], [Rest])[/tex]. Altså er resultatet av polynomdivisjonen
[tex]x^2+2x+14[/tex], med [tex]56x+5[/tex] som rest. For å omdanne dette svaret til den formen du vil ha, adderer du simpelthen [tex]\frac{Rest}{Divisor}[/tex] til resultatet, og får
[tex]x^2+2x+14 + \frac{56x+5}{x^2-4x}[/tex].

For øvrig er [tex]\frac{56x+5}{x^2-4x}[/tex] ikke lik [tex]0.56x+5[/tex].
Hmm, ja, det gir mening. Men når jeg tar en polynomdivisjon på resten får jeg dette: Bilde Er dette av samme sak? Jeg får jo ikke et desimaltegn som du påpekte. Men hva tyder dette svaret da? :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Grautus
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 23/04-2015 10:20

Ja, det er av samme sak :)
[tex]56x+5[/tex] går opp [tex]0[/tex] ganger i [tex]x^2-4x[/tex]. Derfor blir resultatet av divisjonen [tex]0[/tex], med [tex]56x+5[/tex] som rest. Igjen får du hele svaret på formen
([[tex]Divisjonsresultat[/tex]] , [[tex]Rest[/tex]]). Med andre ord:
([tex]0[/tex] , [tex]56x+5[/tex]). Svaret betyr bare at dividenden ikke går opp i divisoren (eller, den "går opp" null ganger).
Svar