Totalt Sannsynlighet Oppgave 3.126

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
KongNordbyDen4
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 22/11-2015 18:47

Oppgave 3.126
Sannsynligheten for at Per lyver, er 0,75. Han kaster en terning, og vi spør ham om det ble en sekser.
a) Hva er sannsynligheten for at han svarer ja?
b) Hvis han svarer ja, hvor stor er da sannsynligheten for at det var en sekser?

Kan noen hjelpe meg her? :D
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Du kan tegne et valgtre for denne oppgaven: Første forgreining er 6 eller ikke 6, andre forgreining er hva han sier at det blir, med de tilhørende sannsynlighetene på hver grein. Jeg ville satt opp begge sannsynlighetene som brøk.

a) Her er det to muligheter: Den første er at han får 6 og snakker sant, som har sannsynlighet [tex]\frac{1}{6}\cdot \frac{1}{4}=\frac{1}{24}[/tex]. Den andre er at han ikke får 6 og lyver om det. Den kan du regne ut, og så finner du den totale sannsynligheten ved addisjon.

b) Hvilket fag er dette? Har dere lært Bayes teorem? Det kan du bruke her for å finne P(6|ja) når du kan P(ja|6) og P(ja) og P(6).
KongNordbyDen4
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 22/11-2015 18:47

LektorH skrev:Du kan tegne et valgtre for denne oppgaven: Første forgreining er 6 eller ikke 6, andre forgreining er hva han sier at det blir, med de tilhørende sannsynlighetene på hver grein. Jeg ville satt opp begge sannsynlighetene som brøk.

a) Her er det to muligheter: Den første er at han får 6 og snakker sant, som har sannsynlighet [tex]\frac{1}{6}\cdot \frac{1}{4}=\frac{1}{24}[/tex]. Den andre er at han ikke får 6 og lyver om det. Den kan du regne ut, og så finner du den totale sannsynligheten ved addisjon.

b) Hvilket fag er dette? Har dere lært Bayes teorem? Det kan du bruke her for å finne P(6|ja) når du kan P(ja|6) og P(ja) og P(6).
Dette er faget R1 På videregående. Dette er kapittel 3.2, vi lærer ikke om Bayes-Setningen før i kapittel 3.3.
På oppgave a) Fikk jeg svaret [tex]\frac{1}{3}[/tex] Fordi jeg satt det opp på denne måten:
[tex]\frac{5}{6} \ast 0,25 + \frac{1}{6} \ast 0,75 = \frac{1}{3}[/tex]
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Er ikke det omvendt? Det er 1/6 sjanse for 6, og om han svarer ja da så snakker han sant, som har 25% sjanse. Hvis han får ikke-6 med 5/6 sannsynlighet må han lyve om det med 75% sannsynlighet.

Bayes tar utgangspunkt i produktsetningen for avhengige hendinger. [tex]P(A\cap B)[/tex] kan regnes ut på to måter:
[tex]P(A\cap B)=P(A|B)\cdot P(B)[/tex]
[tex]P(A\cap B)=P(B|A)\cdot P(A)[/tex]

Disse må være like hverandre, siden de er formler for det samme:
[tex]P(A|B)\cdot P(B)=P(B|A)\cdot P(A)[/tex]

Når du da kjenner tre av disse (i dette tilfellet P(ja), P(6) og P(ja|6)) kan du finne den siste.
Svar