S1 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei, jeg lurte litt på om man må bruke abc-formel for full uttelling på andregradsuttrykk også på S1-eksamen? Jeg vet at dette er forventet i 1T, men gjelder det også S-matte?
Jeg foretrekker å faktorisere.
F.eks. 3x^2+3x-18=0 -> 3(x-2)(x+3)=0
x=2 v x= -3.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Du bruker abc-formelen for å komme frem til de faktorene også. Ett søk på vietes formula eller vietes formel enten her eller på veven vil nok gi resultater.
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Du bruker abc-formelen for å komme frem til de faktorene også. Ett søk på vietes formula eller vietes formel enten her eller på veven vil nok gi resultater.
Ja, jeg vet det. Det er jo slik vi har lært å løse andregradslikninger uten å bruke hele -b+- rot(b^2-4ac) /2a.
Det jeg spør om er om det er nødvendig, for full uttelling, å greie ut med abc-formel hver gang jeg vil løse et andregradsuttrykk - slik jeg har inntrykk at det er på 1T-eksamen. :-)
Stringselings
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 07/12-2014 16:05

Om det er en enkel andregradslikning du skal løse så får du full uttelling for en direkte faktorisering.
Jeg ville ført likningen du løste på denne måten, for å være sikker på å få full uttelling.
[tex]3x^2+3x-18=3(x^2+x-6)=3(x-2)(x+3)=0[/tex]
[tex](x-2)=0[/tex] eller [tex](x+3)=0[/tex]
[tex]x=2[/tex] eller [tex]x=-3[/tex]
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Pass på når du fører ligningsløsninger at du bare har et likhetstegn per linje:
[tex]3x^2+3x-18=0[/tex]
[tex]3(x^2+x-6)=0[/tex]
[tex]3(x-2)(x+3)=0[/tex]
[tex](x-2)=0[/tex] eller [tex](x+3)=0[/tex]
[tex]x=2[/tex] eller [tex]x=-3[/tex]

Du kan også forklare raskt, "bruker at 1=-2+3 og 6=-2*3, da kan jeg faktorisere slik".
Gjest

LektorH skrev:Pass på når du fører ligningsløsninger at du bare har et likhetstegn per linje:
[tex]3x^2+3x-18=0[/tex]
[tex]3(x^2+x-6)=0[/tex]
[tex]3(x-2)(x+3)=0[/tex]
[tex](x-2)=0[/tex] eller [tex](x+3)=0[/tex]
[tex]x=2[/tex] eller [tex]x=-3[/tex]

Du kan også forklare raskt, "bruker at 1=-2+3 og 6=-2*3, da kan jeg faktorisere slik".
Takk :D , du mener altså at det er greit?
Svar