Eksamen R1 og R2 til våren som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Marius_B_Mahiout

Hei, jeg er 19 og går for øyeblikket et årstudium i Informatikk på høgskole, men har fått en nyfunnet fascinasjon for Matematikk og ønsker å ta en bachelor innen det. Skal derfor ta R1 og R2 som privatist til våren.

Jeg har kjøpt tillsvarende Sinus bok til begge emnene men tror jeg blir nødt til å gå gjennom 1T pensum om jeg skal kunne sette meg inn i stoffet. Har tenkt å forsøke å brenne gjennom Sinus 1T i juleferien(begynner den 14 for meg) men er usikker på om jeg vil klare å bestå(mest mulig forståelse er selfølgelig foretrukket) i begge fag. På VGS hadde jeg bare 1 og 2P, og gjorde det middelmodig der grunnet utilstedeværende innsats. Jeg vil si jeg er på høyt nok nivå i Algebra til å forstå det meste av pensum i R1 og har litt erfaring med funksjoner, men tror jeg ligger langt bak i forhold til geometri, logaritmer, vektorer osv.

Jeg føler jeg plukker stoffet opp ganske kjappt og kjenner mye igjen i programering. Men for å komme til poenget er mitt spørsmål til dere; Tror du det er et realistiskt mål å gå grundig gjennom 1T, R1 og R2 Sinus bøkene før Mai/Juni? Eller gaper jeg over for mye? Usikkerheten min kommer av at jeg som ovenfornevnt studerer Informatikk og må bruke ca. halve dagen til skolearbeid knyttet til det og får derfor ikke jobbet med matematikk mer enn 2-6 timer iløpet av dagen.

Jeg vil i alle tilfeller prøve og setter pris på alt av tips, råd og erfaring.
Gjest

Marius_B_Mahiout skrev:Hei, jeg er 19 og går for øyeblikket et årstudium i Informatikk på høgskole, men har fått en nyfunnet fascinasjon for Matematikk og ønsker å ta en bachelor innen det. Skal derfor ta R1 og R2 som privatist til våren.

Jeg har kjøpt tillsvarende Sinus bok til begge emnene men tror jeg blir nødt til å gå gjennom 1T pensum om jeg skal kunne sette meg inn i stoffet. Har tenkt å forsøke å brenne gjennom Sinus 1T i juleferien(begynner den 14 for meg) men er usikker på om jeg vil klare å bestå(mest mulig forståelse er selfølgelig foretrukket) i begge fag. På VGS hadde jeg bare 1 og 2P, og gjorde det middelmodig der grunnet utilstedeværende innsats. Jeg vil si jeg er på høyt nok nivå i Algebra til å forstå det meste av pensum i R1 og har litt erfaring med funksjoner, men tror jeg ligger langt bak i forhold til geometri, logaritmer, vektorer osv.

Jeg føler jeg plukker stoffet opp ganske kjappt og kjenner mye igjen i programering. Men for å komme til poenget er mitt spørsmål til dere; Tror du det er et realistiskt mål å gå grundig gjennom 1T, R1 og R2 Sinus bøkene før Mai/Juni? Eller gaper jeg over for mye? Usikkerheten min kommer av at jeg som ovenfornevnt studerer Informatikk og må bruke ca. halve dagen til skolearbeid knyttet til det og får derfor ikke jobbet med matematikk mer enn 2-6 timer iløpet av dagen.

Jeg vil i alle tilfeller prøve og setter pris på alt av tips, råd og erfaring.
Motivasjon er ofte nøkkelen til suksess. Nå vet jeg ikke hvor effektiv du er når du jobber, eller hvor mye du trenger å jobbe med ting før det synker inn, men jeg ville trodd at 2 timer dagen var mer en nok til å lære seg noe når du har tilstrekkelig med motivasjon.
Lek litt med 1T stoffet og se hvor godt du håndterer det i løpet av jula, også kan du titte litt på ulike videoer ol. knyttet til R1 og R2 pensum og se om du henger med. Om du suser gjennom 1T matten og føler at det går veldig bra så kjør på! Om du har problemer med å forstå 1T pensum ville jeg vært noe mer forsiktig ettersom du tross alt forsøker å presse inn noe mindre enn 3 år med skolearbeid (designet for en gjennomsnittlig 16-18 åring med middels motivasjon) på et halvt år.

Jobb konsekvent og målrettet og dette vil nok gå veldig bra, og er det noe du lurer på/trenger hjelp med så vil alltid folk på matematikk.net være veldig glade for å kunne hjelpe deg videre :)
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Det er jo lagt opp til 420 årstimer undervisning i de tre fagene til sammen, pluss hjemmearbeid. Hvis vi antar vanlig tidsbruk blir det vel ca. 600 timer totalt, altså 100 timer i måneden i 6 måneder, ca. 3 timer for dagen. Jeg tror allikevel ikke at den gjennomsnittlige elev har 60 minutter effektivt arbeid per time, så med målrettet jobbing bør det ta betydelig mindre tid, spesielt hvis du husker det meste fra 1/2P og kan bruke matematikkprogramvare.

Hvis du savner undervisning og vil se teorien forklart kan du bruke http://campus.inkrement.no/Home/Catalog. Det er kurs laget til Sinus 1T, R1 og R2 der.
Svar