R1 Eksamen i vår som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Noen andre her som har planer om å gjøre dette? Hadde vært artig å diskutere stoffet med noen som er i samme båt.

Har jobbet meg gjennom 1T ved å gjøre de fleste oppgavene i Sinus boka. Har tenkt å bruke samme strategi på R1, men er litt bekymret for at 4 måneder ikke er nok til å komme gjennom hele pensum, siden det virker til å være en del vanskeligere enn 1T.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Larsik skrev:Noen andre her som har planer om å gjøre dette? Hadde vært artig å diskutere stoffet med noen som er i samme båt.

Har jobbet meg gjennom 1T ved å gjøre de fleste oppgavene i Sinus boka. Har tenkt å bruke samme strategi på R1, men er litt bekymret for at 4 måneder ikke er nok til å komme gjennom hele pensum, siden det virker til å være en del vanskeligere enn 1T.
Vel, R1 diskusjoner er det jeg liker best, så jeg slenger meg på her. Hadde R1 i fjor og tok det opp igjen som privatist nå i høst. 4 måneder er greit med tid, men det spørs jo hva slags karakter du sikter på.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Marlene

Er ikke akkurat samme båt. Veldig spent på om jeg klarer å få til dette! Hadde vært kjekt å kunne diskutere litt oppgaver med. Hvilken bok går du ut ifra?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Marlene skrev:Er ikke akkurat samme båt. Veldig spent på om jeg klarer å få til dette! Hadde vært kjekt å kunne diskutere litt oppgaver med. Hvilken bok går du ut ifra?
Jeg brukte Matematikk R1, og fikk 5 på eksamen, som jeg er relativt fornøyd med. Har også hørt at sinus og cosinus bøkene er veldig fine. Alle lærebøkene dekker det meste av pensum, med unntak av de som begynner å bli noen år, som derfor ikke har med noe om CAS/sirkellikning etc.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Matematikk R1 er da altså Ascehoug, og sinus er Cappelen om jeg ikke tar feil. Cappelen sin nyeste er fra 2015, mens R2 blir utprøvd dette skoleåret. Jeg vil da anbefale å låne den nyeste fra Cappelen. Noen uker før elsamen bør fu begynne å terpe på tidsbruken ved å løse eksamenssett. Oppgavene på del 1 er de samme, men tidsbruken er lengre. Enkelte av oppgavene på del 2 kan da ligne på de du vil få, men de to nyeste eksamensettene + eksempesettet ville jeg spart med til uken før eksamen.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Marlene skrev:Er ikke akkurat samme båt. Veldig spent på om jeg klarer å få til dette! Hadde vært kjekt å kunne diskutere litt oppgaver med. Hvilken bok går du ut ifra?
Hvor langt har du kommet så langt da? Jeg bruker Sinus boka.
Marius_B_Mahiout

Jeg tar R1 og R2, brukte også juleferien på gjennomgang av 1T(bruker sinusbøkene). Føler tiden kan være noe knapp, men tenker hvis jeg disponerer 1.5 månder til R1, og 1.5 til R2 og så bruker jeg siste måned på eksamensoppgaver, så skal det være gjennomførbart. Hvor er du kommet så langt?
Marius_B_Mahiout

Vet noen forresten hvem som lager eksamen i år?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Marius_B_Mahiout skrev:Vet noen forresten hvem som lager eksamen i år?
Det er jo udir som står for eksamensoppgavene?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Marius_B_Mahiout

Dolandyret skrev: Det er jo udir som står for eksamensoppgavene?
Er blitt fortalt at det er det er forfatterene bak Sinus, Ascheoug og Sigma bøkene som også lager eksamene, og at det er forskjellig fra år til år hvilke forfattere som står for eksamen. Men kan være jeg har fått feil informasjon...
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Utdanningsdirektoratet har ansvar for å lage eksamensoppgaver og for den sentrale sensuren.
Svar