R1 - Eksamen 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Drezky skrev:
Krist skrev:Noen som har tips til gode oppgaver å gjøre i forbindelse med CAS/Geogebra? Er ikke så mange å ta fra gamle eksamener, hadde vært greit med litt mengdetrening...

Denne er litt artig:

Vi har punktene A(4, 5), B(-3, 1) og C(2, -6)

d) Et punkt D er bestemt ved at det ligger på den rette linja med likning [tex]y=-x+5[/tex] og at [tex]\angle ADC=90^o[/tex]


Bestem koordinatene til D i CAS med vektorregning.
Kom opp i R1 jeg også, prøver meg =)

Punktet D har koordinatene (x, y) og ligger på linjen y=-x+5, dvs at y-koordinaten er bestemt av denne rette linjen.

Hvis ADC skal være [tex]90^o[/tex], må [tex]\overrightarrow{CD} \perp \overrightarrow{AD}[/tex]

Vi vet at [tex]A(4, 5)[/tex] og [tex]C(2, -6)[/tex], så [tex]\overrightarrow{CD}=[x-2, y+6][/tex] og [tex]\overrightarrow{AD}=[x-4, y-5][/tex]
D(x,y) ligger på y=-x+5 (setter inn for y-koordinaten i hver vektor)

[tex]\overrightarrow{CD}[/tex] blir da lik [tex][x-2, -x+5+6]=[x-2, -x+11][/tex] og
[tex]\overrightarrow{AD}=[x-4, -x+5-5]=[x-4, -x][/tex]

Og siden [tex]\overrightarrow{CD} \perp \overrightarrow{AD}[/tex] må [tex]\overrightarrow{CD} * \overrightarrow{AD}=0[/tex]
[tex](x-2)(x-4)+(-x+11)(-x)=0[/tex] [tex]\Leftrightarrow[/tex] [tex]x=8 \lor x=\frac{1}{2}[/tex] som gir henholdsvis punktene [tex]D(8, -3)[/tex] [tex]\lor[/tex] [tex]D(\frac{1}{2}, 4.5)[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Eclipse skrev:
Drezky skrev:
Krist skrev:Noen som har tips til gode oppgaver å gjøre i forbindelse med CAS/Geogebra? Er ikke så mange å ta fra gamle eksamener, hadde vært greit med litt mengdetrening...

Denne er litt artig:

Vi har punktene A(4, 5), B(-3, 1) og C(2, -6)

d) Et punkt D er bestemt ved at det ligger på den rette linja med likning [tex]y=-x+5[/tex] og at [tex]\angle ADC=90^o[/tex]


Bestem koordinatene til D i CAS med vektorregning.
Kom opp i R1 jeg også, prøver meg =)

Punktet D har koordinatene (x, y) og ligger på linjen y=-x+5, dvs at y-koordinaten er bestemt av denne rette linjen.

Hvis ADC skal være [tex]90^o[/tex], må [tex]\overrightarrow{CD} \perp \overrightarrow{AD}[/tex]

Vi vet at [tex]A(4, 5)[/tex] og [tex]C(2, -6)[/tex], så [tex]\overrightarrow{CD}=[x-2, y+6][/tex] og [tex]\overrightarrow{AD}=[x-4, y-5][/tex]
D(x,y) ligger på y=-x+5 (setter inn for y-koordinaten i hver vektor)

[tex]\overrightarrow{CD}[/tex] blir da lik [tex][x-2, -x+5+6]=[x-2, -x+11][/tex] og
[tex]\overrightarrow{AD}=[x-4, -x+5-5]=[x-4, -x][/tex]

Og siden [tex]\overrightarrow{CD} \perp \overrightarrow{AD}[/tex] må [tex]\overrightarrow{CD} * \overrightarrow{AD}=0[/tex]
[tex](x-2)(x-4)+(-x+11)(-x)=0[/tex] [tex]\Leftrightarrow[/tex] [tex]x=8 \lor x=\frac{1}{2}[/tex] som gir henholdsvis punktene [tex]D(8, -3)[/tex] [tex]\lor[/tex] [tex]D(\frac{1}{2}, 4.5)[/tex]

Helt korrekt.

Men nå var jo poenget at denne skulle løses v.h.a CAS :lol:
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Drezky skrev:

Helt korrekt.

Men nå var jo poenget at denne skulle løses v.h.a CAS :lol:
Hehe, har faktisk aldri prøvd å regne med vektorer i CAS før..

Slik ble det i CAS: https://gyazo.com/d2008155b7167af219bb9cebc94f933a
Ser den grei ut? Måtte vel lagt til en tekst et sted der jeg forklarer hva jeg har gjort, men ellers...?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Eclipse skrev:
Drezky skrev:

Helt korrekt.

Men nå var jo poenget at denne skulle løses v.h.a CAS :lol:
Hehe, har faktisk aldri prøvd å regne med vektorer i CAS før..

Slik ble det i CAS: https://gyazo.com/d2008155b7167af219bb9cebc94f933a
Ser den grei ut? Måtte vel lagt til en tekst et sted der jeg forklarer hva jeg har gjort, men ellers...?





Ser greit ut.

Jeg ville dog ført det slik:


Bilde

Bilde

Du hadde sikkert fått full uttelling du og, men foretrekker iallefall den måten der ^^
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Hmmm

Hva er det som garantert kommer til hver eksamen i R1? :D
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Det eneste som er 100% garantert er vel derivasjon og faktorisering av polynomer.
Hmmm

Larsik skrev:Det eneste som er 100% garantert er vel derivasjon og faktorisering av polynomer.

æææ har litt panikk her, men takk for kjapt svar!
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Drezky skrev:
Eclipse skrev:
Drezky skrev:

Helt korrekt.

Men nå var jo poenget at denne skulle løses v.h.a CAS :lol:
Hehe, har faktisk aldri prøvd å regne med vektorer i CAS før..

Slik ble det i CAS: https://gyazo.com/d2008155b7167af219bb9cebc94f933a
Ser den grei ut? Måtte vel lagt til en tekst et sted der jeg forklarer hva jeg har gjort, men ellers...?





Ser greit ut.

Jeg ville dog ført det slik:


Bilde

Bilde

Du hadde sikkert fått full uttelling du og, men foretrekker iallefall den måten der ^^
Det så jo klart penere og ryddigere ut :) . Takk for at du viste!
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Oppgave for de som trenger mer trening i CAS

En funksjon av tredje grad har nullpunkter kalt henholdsvis A, B, C. Videre har et punkt , P , x-koordinat midt mellom x-koordinatene til punktene A og B. Vis v.h.a CAS at en tangent til funksjonen gjennom P går gjennom det tredje nullpunktet (punkt C)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Krist

Hva gjør jeg feil her?

Bilde

Bilde

definerer lengden y (som av en eller annen grunn blir automatisk omgjort til a) vha. pytagoras. Areal av likningen vil da bli 2 ganger lengden av x ganget med 2 ganger lengden av y.
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Krist skrev:Hva gjør jeg feil her?

Bilde

Bilde

definerer lengden y (som av en eller annen grunn blir automatisk omgjort til a) vha. pytagoras. Areal av likningen vil da bli 2 ganger lengden av x ganget med 2 ganger lengden av y.
Du har glemt å ta roten av utrykket ditt i a (for å finne lengden av y).
Gjest8

Krist skrev:Noen som har tips til gode oppgaver å gjøre i forbindelse med CAS/Geogebra? Er ikke så mange å ta fra gamle eksamener, hadde vært greit med litt mengdetrening...
Læreren vår samlet mange CAS/Geogebra-oppgaver i en pdf-fil. Kan anbefales om man trenger øving i dette.

http://docdro.id/CN7q8y6 (kanskje ukjent nettside for de fleste, men er en side hvor man kan laste opp pdf-er)
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Potensielt dumt spm her: Hvis jeg har lastet ned diverse løsningsforslag fra tidligere eksamener, bruksanvisning til GeoGebra osv, er det mulig at vaktene tror jeg jukser hvis jeg bruker mye tid på å bla rundt i dette på PC-en på del 2?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Alle hjelpemidler utenom kommunikasjon og internett er tillatt, så nei. Jeg vet ikke hvordan praksisen ved din skole er, men hos oss må vi være koblet til et eksamensnett, samt et program som kontrollerer at vi er koblet til det. De har også sendere som fanger opp bluetooth-signal ganske nøyaktig, så jeg tror vaktene ikke har noe særlig med hva du gjør på maskinen.
Gjest

Larsik skrev:Potensielt dumt spm her: Hvis jeg har lastet ned diverse løsningsforslag fra tidligere eksamener, bruksanvisning til GeoGebra osv, er det mulig at vaktene tror jeg jukser hvis jeg bruker mye tid på å bla rundt i dette på PC-en på del 2?
De kan tenke at du jukser så mye de vil, men du har fullt lov å bruke dokumentene dine. Alle hjelpemidler som ikke tillater kommunikasjon er tillatt.
Svar