R1 - Eksamen 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hovedproblemet mitt med CAS er at du ikke kan finne ut av det selv. Du må liksom vite hvordan du gjør det for det er NULL slingringsmonn. Enten skriver du 100% riktig eller så får du bare ? som svar.

Skulle ikke vært på eksamen.
guest

Gjest skrev:Fikk 280 når hun skulle ha 2 realfag og 365 når hun skulle ha minst 2 fag.
[tex]\binom{5}{2}\cdot\binom{8}{2} = 280[/tex]
[tex]\binom{5}{2}\cdot\binom{8}{2}+\binom{5}{3}\cdot\binom{8}{1}+\binom{5}{4}[/tex]

Det er vel 4 vendepunkter. Et vendepunkt er hvor den deriverte begynner å øke når den har minket og motsatt, så midten av alle "bakker" er vendepunkt.
Vill ikke to realfag og to programfag tilsvare 5*4 + 8*7 ?
Gjest

Jo i et ordnet utvalg. Dette var uordnet utvalg uten tilbakelegging. F.eks om hun velger matte og så fysikk så er det det samme som å velge fysikk og så matte.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Mulig jeg er bitter fordi jeg suger i CAS og Word, men føles som om del 2 handler mer om skills i nevnte programmer enn i matte. Tror jeg hadde fått flere poeng om jeg hadde løst alt for hånd i stedet.

Del 1 var vel ganske lett, bortsett fra den siste oppgaven.
Gjest

Larsik skrev:Mulig jeg er bitter fordi jeg suger i CAS og Word, men føles som om del 2 handler mer om skills i nevnte programmer enn i matte. Tror jeg hadde fått flere poeng om jeg hadde løst alt for hånd i stedet.

Del 1 var vel ganske lett, bortsett fra den siste oppgaven.
Helt enig. Så frustrerende at man kan gå ned i karakter bare fordi man ikke kan visse kommandoer i et dataprogram, noe som har svært lite med faktisk matematikk å gjøre. Det verste er at dette kan påvirke om man kommer inn på de studiene man sikter mot.
Eksamen 5errrrr

Hva fikk dere som t-verdi på den vektor greia med trapes? Fikk dere t= 17/4 ?
sdgdsg

Eksamen 5errrrr skrev:Hva fikk dere som t-verdi på den vektor greia med trapes? Fikk dere t= 17/4 ?
Jepp.
kikilol

Hei!
Min første post her, og jeg lurte på om dere fikk to koordinater, når man skulle finne 45 graders vinkel. Var en oppgave på del 2, tror det var 3d
Gjest

sdgdsg skrev:
Eksamen 5errrrr skrev:Hva fikk dere som t-verdi på den vektor greia med trapes? Fikk dere t= 17/4 ?
Ja, men det sto hvilke t-VERDIER, så jeg regnet ut for både AB || DC (som ga t=17/4) og for AD || BC som ga t=5/2 såvidt jeg husker.
popop

luka skrev:Er det noen som vet sånn ca. hvordan poengfordelingen er ift. karakterer? Er det den typiske
90-100% - 6
80-89% - 5
70-79 - 4
osv.

Tenker først og fremst på skillet mellom 4,5 og 6...
Hmmm, tror du nok tar feil på det der. Vanligvis resulterer
6= 95%
5= 75%
og resten husker jeg ikke haha.
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Larsik skrev:Mulig jeg er bitter fordi jeg suger i CAS og Word, men føles som om del 2 handler mer om skills i nevnte programmer enn i matte. Tror jeg hadde fått flere poeng om jeg hadde løst alt for hånd i stedet.
Enig. Husker det var en lang diskusjon i fjor om nettopp dette her med CAS/Geogebra på del 2. Meget frustrerende når en tror man har skrevet noe riktig i CAS også får man bare "?" ut av det... Ikke bare må du kunne kommandoene - å få CAS til å tolke det riktig er noe herk det også. Når du definerer graf [tex]ax^2+(...)[/tex] f.eks kan du ikke skrive [tex]ax^2[/tex], men [tex]a*x^2[/tex]. Småtteri, men fortsatt frustrerende under eksamen. I tillegg er det stor forskjell på hvor flinke lærerne er til å undervise i sånne programmer. Noen lærere kan Geogebra godt, og bruker det aktivt i undervisningen, mens andre henviser bare til lærebok for "å se hvordan det gjøres i Geogebra"... Har lite med mattekunnskaper å gjøre, kan man bruke programmet så får man uttelling, enkelt og greit.
Gjest

Jeg er ikke så dårlig på Cas og geogebra, men jeg er helt enig med dere om at det blir helt feil at man SKAL bruke Cas. Det er jo like greit om man kan velge det selv...
Math πrate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/05-2016 17:53

Hvor mange poeng tror dere man mister ved feil på oppgave 5 c) på del 1, fant kun den ene løsningen når AB//CD, og siste oppgaven på del 1, feil på å finne sentrum i b) og feil på nullpunktene i c)?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det blir vel mer en sak om man skal kreve opplæring i CAS, eller å la hele eksamen bli uten hjelpemiddel. Finnes gode argumenter fra begge sider, og lærerene bør selv si fra til sine sjefer om de opplever at det gir et misvisende bilde av elevens ferdigheter. Jeg mener at dette problemet vil komme til å gå over når man får flere bøker som har egne oppgavesamlinger som går på CAS, samt flere eksamener gir flere eksempel på hva man må bruke CAS til.
Gjest

Larsik skrev:Mulig jeg er bitter fordi jeg suger i CAS og Word, men føles som om del 2 handler mer om skills i nevnte programmer enn i matte. Tror jeg hadde fått flere poeng om jeg hadde løst alt for hånd i stedet.

Del 1 var vel ganske lett, bortsett fra den siste oppgaven.
Hvordan kan man være dårlig i word?
Svar