R1 - Eksamen 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

guest skrev:
Gjest skrev:Fikk 280 når hun skulle ha 2 realfag og 365 når hun skulle ha minst 2 fag.
[tex]\binom{5}{2}\cdot\binom{8}{2} = 280[/tex]
[tex]\binom{5}{2}\cdot\binom{8}{2}+\binom{5}{3}\cdot\binom{8}{1}+\binom{5}{4}[/tex]

Det er vel 4 vendepunkter. Et vendepunkt er hvor den deriverte begynner å øke når den har minket og motsatt, så midten av alle "bakker" er vendepunkt.
Vill ikke to realfag og to programfag tilsvare 5*4 + 8*7 ?

Stemmer dette. men for f*aen så glemte jeg i det hele tatt å nevne vendepunktene.... helv*e.

Var litt stygg fra Udir sin side, siden det var et herk å drive å dobbelderivere [tex]f(x)=x^2e^{1-x^2}[/tex]
Du måtte jobbe for det..
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

hei, jeg brukte ncr på sannsynlighetsoppgaven, men så strøyk jeg over den og brukte heller npr. tror du dere jeg får i hele tatt noen poeng? har levert inn arket med ncr.. men strøk over, tror dere sensor vil legge merke til det og i det minste gi noen poeng ettersom jeg regnte svaret i første omgang korrekt?
LPAFLPF

Oppgave 1 a og b, på del 1. Faktoriserte dere svaret, eller bare ga dere svaret rett ut? Jeg følte det ble finere å gi svaret rett ut, enn å faktorisere det. Men begge svar er vel riktig?
fds

Heisann. Hadde eksamen idag, og må si jeg mildt sagt ble sjokkert over hvordan flere av oppgavene var. Var liksom noe helt annet enn det vi har øvd på i boka og ift. tidligere eksamener. Men uansett; fikk knabba med meg et eksamenshefte, og har et par spørsmål jeg lurer på angående eksamen. Håper det er noen mattegenier der ute som vil hjelpe meg!

Oppgave 3; f(x) = x^2 * e ^ (1-x^2)

Her var det bare en ting jeg lurte på; Jeg fant den deriverte, jeg fant monotoniegenskapene, jeg tegnet grafen (som forresten var nærmest identisk med den jeg i ettertid har tegnet på Geogebra). Så skulle vi finne vendetangenter. Og her skrev jeg en lang regle om at den andrederiverte forteller hvordan grafen til f'(x) endres, og at den forteller hvordan grafen til f krummer. Og grafen f hadde toppunkt i x=-1, x=1, og bunnpunkt i x=0. Jeg gikk da ut fra at vendepunktet ville være der grafen gikk fra å vende den hule siden opp <->hule side ned, altså ca. i punktet x=-0.5, og x=0.5, som jeg markerte på tegningen. Men da jeg løste likningen på CAS, ser jeg at vendetangenten er i x=-1,5 og x=1,5. Hvordan kan dette stemme? Vi vil jo ha ihvertfall to vendetangenter mellom toppunktet x=-1 og bunnpunktet x=0, og mellom bunnpunktet x=0, og x=1? Hva har jeg gjort galt her, og hvorfor ser jeg ikke at dette ikke er en vendetangent?


Oppgave 6; "Camilla må velge minst to realfag. Skolen tilbyr fem realfag og åtte andre fag."
a) "Hvor mange fagkombinasjoner er mulig, hvis hun skal ha to realfag og to andre fag? Her brukte jeg formelen (n/r), altså nCr. Jeg tok (5/2)*(8/2). Her mener jeg såklart nCr, men vet ikke hvordan jeg skriver formelen til det.

b) Camilla skal velge fire fag. Hvor mange fagkombinasjoner er mulig, hvis minst to av fagene skal være realfag?" Her tok jeg nCr-formelen, og skrev (4/2)*(8/2)+(4/3)*(8/1)+(4/4)*(8/0). Fikk noe med 360 som svar (likt som en lengre bak i tråden). Er det riktig?

Oppgave 7; f(x)=x^2 + px + q. Nullpunkter finner man slik; 1. Sett av punktene A(0,1) og B=(-p,q). 2. Konstruer sirkel m AB som diameter. 3. Skjæring mellom sirke og x-aksen er nullpunktene til f.

a) Finn nullpunktene til f. f(x)=x^2 - 2x - 8. Jeg konstruerte sirkelen, og gjorde som følger. Fant nullpunktene som jeg er ganske sikker på stemte.

b) Vis at sentrum i sirkelen er gitt ved S=( - p/q, (q+1)/2). Jeg satte rett og slett inn verdien for p = -(-2) = 2, og q=-8, og fant da sentrum som stemte overens med S jeg selv fant i koordinatsystemet. Var det måten vi skulle vise det på?

c) Vis at radius = kvadratrota av (hele uttrykket) p^2 + (q-1)^2/2
Denne klarte jeg ikke! For det første måtte jeg finne radiusen selv med linjal.. og den var vel noe sånt som 4,5. Og jeg klarte ikke å vise dette med denne formelen?

Oppgave 2 - med hjelpemidler; f(x) = 5 * e ^(-x/2). Vi har punktene O(0,0) A(x,0) B(x,f(x)) C(0,f(x)). Rektangelet OABC er gitt ved de punktene. Da er arealet av rektangelet T(x)= 5*x*e ^(-x/2).
c) "Bestem det største arealet OABC kan få. Bestem den tilhørende verdien for x". Det jeg gjorde her var å tegne T(x) (ikke f(x)) i Geogebra. Jeg fant da den høyeste funksjonsverdien på grafen - altså toppunktet. Da var x=2, og funksjonsverdien (arealet) var vel noe med 3. Jeg skrev dette i besvarelsen min; at når x=2, er arealet (ca.) 3. I tillegg vet jeg ikke hva jeg rota med - men plutselig skrev jeg inn f(2), og fant den tilhørende y-verdien i den opprinnelige grafen... Var det feil? Og tror dere jeg får trekk for det?

Oppgave 4; Dette var desidert den verste oppgaven! Det er alt for mye å forklare for dere som ikke hadde eksamen selv, men det handlet om tangenter og sånt. Jeg klarte ikke noe! Er det noen som kan forklare hvordan de løste den?
Math πrate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/05-2016 17:53

fds skrev:Heisann. Hadde eksamen idag, og må si jeg mildt sagt ble sjokkert over hvordan flere av oppgavene var. Var liksom noe helt annet enn det vi har øvd på i boka og ift. tidligere eksamener. Men uansett; fikk knabba med meg et eksamenshefte, og har et par spørsmål jeg lurer på angående eksamen. Håper det er noen mattegenier der ute som vil hjelpe meg!

Oppgave 3; f(x) = x^2 * e ^ (1-x^2)

Her var det bare en ting jeg lurte på; Jeg fant den deriverte, jeg fant monotoniegenskapene, jeg tegnet grafen (som forresten var nærmest identisk med den jeg i ettertid har tegnet på Geogebra). Så skulle vi finne vendetangenter. Og her skrev jeg en lang regle om at den andrederiverte forteller hvordan grafen til f'(x) endres, og at den forteller hvordan grafen til f krummer. Og grafen f hadde toppunkt i x=-1, x=1, og bunnpunkt i x=0. Jeg gikk da ut fra at vendepunktet ville være der grafen gikk fra å vende den hule siden opp <->hule side ned, altså ca. i punktet x=-0.5, og x=0.5, som jeg markerte på tegningen. Men da jeg løste likningen på CAS, ser jeg at vendetangenten er i x=-1,5 og x=1,5. Hvordan kan dette stemme? Vi vil jo ha ihvertfall to vendetangenter mellom toppunktet x=-1 og bunnpunktet x=0, og mellom bunnpunktet x=0, og x=1? Hva har jeg gjort galt her, og hvorfor ser jeg ikke at dette ikke er en vendetangent?


Oppgave 6; "Camilla må velge minst to realfag. Skolen tilbyr fem realfag og åtte andre fag."
a) "Hvor mange fagkombinasjoner er mulig, hvis hun skal ha to realfag og to andre fag? Her brukte jeg formelen (n/r), altså nCr. Jeg tok (5/2)*(8/2). Her mener jeg såklart nCr, men vet ikke hvordan jeg skriver formelen til det.

b) Camilla skal velge fire fag. Hvor mange fagkombinasjoner er mulig, hvis minst to av fagene skal være realfag?" Her tok jeg nCr-formelen, og skrev (4/2)*(8/2)+(4/3)*(8/1)+(4/4)*(8/0). Fikk noe med 360 som svar (likt som en lengre bak i tråden). Er det riktig?

Oppgave 7; f(x)=x^2 + px + q. Nullpunkter finner man slik; 1. Sett av punktene A(0,1) og B=(-p,q). 2. Konstruer sirkel m AB som diameter. 3. Skjæring mellom sirke og x-aksen er nullpunktene til f.

a) Finn nullpunktene til f. f(x)=x^2 - 2x - 8. Jeg konstruerte sirkelen, og gjorde som følger. Fant nullpunktene som jeg er ganske sikker på stemte.

b) Vis at sentrum i sirkelen er gitt ved S=( - p/q, (q+1)/2). Jeg satte rett og slett inn verdien for p = -(-2) = 2, og q=-8, og fant da sentrum som stemte overens med S jeg selv fant i koordinatsystemet. Var det måten vi skulle vise det på?

c) Vis at radius = kvadratrota av (hele uttrykket) p^2 + (q-1)^2/2
Denne klarte jeg ikke! For det første måtte jeg finne radiusen selv med linjal.. og den var vel noe sånt som 4,5. Og jeg klarte ikke å vise dette med denne formelen?

Oppgave 2 - med hjelpemidler; f(x) = 5 * e ^(-x/2). Vi har punktene O(0,0) A(x,0) B(x,f(x)) C(0,f(x)). Rektangelet OABC er gitt ved de punktene. Da er arealet av rektangelet T(x)= 5*x*e ^(-x/2).
c) "Bestem det største arealet OABC kan få. Bestem den tilhørende verdien for x". Det jeg gjorde her var å tegne T(x) (ikke f(x)) i Geogebra. Jeg fant da den høyeste funksjonsverdien på grafen - altså toppunktet. Da var x=2, og funksjonsverdien (arealet) var vel noe med 3. Jeg skrev dette i besvarelsen min; at når x=2, er arealet (ca.) 3. I tillegg vet jeg ikke hva jeg rota med - men plutselig skrev jeg inn f(2), og fant den tilhørende y-verdien i den opprinnelige grafen... Var det feil? Og tror dere jeg får trekk for det?

Oppgave 4; Dette var desidert den verste oppgaven! Det er alt for mye å forklare for dere som ikke hadde eksamen selv, men det handlet om tangenter og sånt. Jeg klarte ikke noe! Er det noen som kan forklare hvordan de løste den?
Hei, vet ikke selv om jeg løste oppgavene over riktig men kan forklare hva jeg gjorde.
1)
Jeg tenkte det var 4 vendepukter, i og med om at de spurte om vendepunktene ut i fra skissen og at man skulle tegne de på regner jeg med at det holdt, å at nøyaktige x verdier ikke er det sensor er ute etter, vendepunktene skrev jeg opp halveis på hver kurve hvis du skjønner, så cirka x - element (<0.5,1.5,-0.5,-1.5>)
2)
stemmer! a) = 280 om jeg husker rett mens b) ble 365
3)
Her tror jeg du har misforstått både b) og c), kun a) du skulle konstruere, og bruke faktiske tall mens resten var regning på den generelle formen.
a) konstruerte du ut ifra formelen og fikk nullpunktene -2 og 4 viss jeg husker rett.

b) Sikkert ulike måter å løse denne. For å finne radien lage jeg en AB vektor og delte denne på 2, for deretter å ta absolutt verdien. Sentrum fant jeg ved å gjøre det samme, bare på kordinatform, orker ikke vise hele utregningen.

c) her kan man feks først vise hva x= når f(x)=0 på den generelle formen. Deretter plotter du inn sentrum å radie i sirkellikningen, (x-x_1)^2+(y-y_1)^2=r^2. Siden du skal finne nullpunktene lar du y=0, og løser deretter likningen for x. Da vil du se at du får den samme likningen som når du bruker abc formelen for f(x) (på den generelle formen). (klarte ikke denne selv på sentrum og nullpunktene i b) og c) men så noen lenger bak i tråden hadde gjort det sånn

del 2

1)
Her definerer du funksjonen og finner når den deriverte = 0, som du også fant frem til (grafisk) er når x=2. Deretter skriver du inn T(2) for å få en nøyaktig løsning, som er cirka 3, men sensor er nok ute etter et nøyaktig svar t(2) er forøvrig lik 10/e=3.68

2)
kun b) du er ute etter?
Her definert jeg tangente i CAS, og fant skjæringspunktet mellom de. Satt deretter inn x - verdien inn i f(x) for å finne kordinatene. Litt usikker på hva de mente med at man skulle vise ved CAS at punktet alltid lå på grafen.

Merk at dette er et forslag til løsning og ikke nødvendig vis den eneste rette metoden/rett i det hele tatt.. :)
Gjest

Gjest skrev:hei, jeg brukte ncr på sannsynlighetsoppgaven, men så strøyk jeg over den og brukte heller npr. tror du dere jeg får i hele tatt noen poeng? har levert inn arket med ncr.. men strøk over, tror dere sensor vil legge merke til det og i det minste gi noen poeng ettersom jeg regnte svaret i første omgang korrekt?

noen???
Math πrate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/05-2016 17:53

Gjest skrev:
Gjest skrev:hei, jeg brukte ncr på sannsynlighetsoppgaven, men så strøyk jeg over den og brukte heller npr. tror du dere jeg får i hele tatt noen poeng? har levert inn arket med ncr.. men strøk over, tror dere sensor vil legge merke til det og i det minste gi noen poeng ettersom jeg regnte svaret i første omgang korrekt?

noen???
Tviler, i og med at du strøk over så viser du jo at den løsningen ikke skal telles.. :(
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Gjest skrev:
Gjest skrev:hei, jeg brukte ncr på sannsynlighetsoppgaven, men så strøyk jeg over den og brukte heller npr. tror du dere jeg får i hele tatt noen poeng? har levert inn arket med ncr.. men strøk over, tror dere sensor vil legge merke til det og i det minste gi noen poeng ettersom jeg regnte svaret i første omgang korrekt?

noen???
Blir bare spekulasjon eventuelt, foreslår at vi venter på forhåndssensur og ser hva det blir til. Kikket litt på forhåndssensuren fra vår 2015, og en del sensorer mente visstnok at den eksamen var utfordrende, og poengene ble nedjustert, slik at det ble "enklere" å oppnå de høyere karakterene poengmessig. Det samme kommer nok til å skje i år også, ettersom vår eksamen lå hakket over V2015 (og spesielt H2015 etter min mening) i forhold til vanskelighetsgrad. Men vi får se. Gjort er gjort =p
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Djevelens vrede



Vi legger først inn funksjonen, [tex]f(x)=\frac{1}{x},\:\:\:\:x\neq\:0[/tex]
inn i CAS.
Deretter definerer vi punktene [tex]A(r,f(r)),B(s,f(s))\:og\:C(t,f(t))[/tex].

Så langt greit.

Vi får oppgitt at en linje , [tex]l_1[/tex], gjennom A står normalt på linja gjennom [tex]B[/tex] og [tex]C[/tex]



En linje gjennom B og C

Ettpunktformelen:
[tex]y-y_1=a(x-x_1)[/tex]
[tex]y-y_1=\frac{\Delta y}{\Delta x}\left ( x-x_1 \right )[/tex]
[tex]y-f(s)=\frac{f(t)-f(s)}{t-s}\left ( x-s \right )\Rightarrow y-\frac{1}{s}=\frac{\left ( \frac{1}{t}-\frac{1}{s} \right )}{t-s}(x-s)\Rightarrow y=-\frac{x}{st}+\frac{s+t}{st}[/tex]

Merk likningen er på linær format:

[tex]y=ax+b[/tex]

der [tex]ax=-\frac{x}{st}[/tex]
[tex]b=\frac{s+t}{st}[/tex]

Videre kan vi bruke at en retningsvektor til en rett linje på formen [tex]y=ax+b[/tex] er gitt ved stigningstallet : [tex]a=\frac{\Delta y}{\Delta x}[/tex]. Forskjellene i y-verdiene på linja er [tex]a[/tex], mens forskjellen i de tilhørende x-verdiene er [tex]1[/tex].
Dermed blir naturligvis [tex]\left [ 1,a \right ][/tex] retningsvektor for linja.

Så vi har to linjer (en gjennom punktet A og et annet punkt P som forøvrig er ukjent) og en linje gjennom B og C. vi vet at disse skal være ortogonale. Med andre ord skal skalarproduktet av disse bli lik 0.
Vi bruker momentet at retningsvektorene for de to linja er gitt på formen [tex]\left [ 1,a_n \right ][/tex]

[tex]\left [ 1,a_1 \right ]*\left [ 1,a_2 \right ]=0\Leftrightarrow 1*1+a_1*a_2=0\Leftrightarrow a_1*a_2=-1[/tex]

Altså produktet av stigningstallene blir lik [tex]-1[/tex]

Da kan vi sette opp en likning:
[tex]a_{ukjent}*-\frac{x}{st}=-1\Leftrightarrow a_{ukjent}=s\frac{t}{x}[/tex]

Så likningen til den rette linja er:
[tex]y-y_1=s\frac{t}{x}\left ( x-x_1 \right )[/tex]

Vi vet at linja går gjennom punktet [tex]A[/tex]
slik at :
[tex]l_1:\:\:\:\:\:\:y-f(r)=s\frac{t}{x}(x-r)\Leftrightarrow y-\frac{1}{r}=s\frac{t}{x}(x-r)\Leftrightarrow y=s\frac{t}{x}(x-r)+\frac{1}{r}=s\frac{tx}{x}-s\frac{tr}{x}+\frac{1}{r}=\frac{x+stxr-strr}{rx}[/tex]

Siden vi har at [tex]a=-\frac{x}{st}[/tex] vil [tex]l:(BC)\:\perp\:y=stx[/tex]
Oii sata*
Skal ikke ha med x-verdien.
[tex]-\frac{1}{st}*a_{ukjent}=-1\Leftrightarrow a_{ukjent}=st[/tex]

Da får vi:

[tex]y-\frac{1}{r}=st(x-r)\Rightarrow y=st(x-r)+\frac{1}{r}[/tex]

Hvilket var det som skulle vises.

Tror jeg tok med x-verdien på prøven... Fatter ikke at dette ikke gikk min vei.
Men uansett ^^ikke egentlig en vanskelig oppgave. Gjelder bare holde tunga rett i munnen og vær oppmerksom på hva de faktisk spør om


Gjør tilsvarende på den andre:

b) Bare bruk CAS til å finne skjæringen mellom disse to linjene.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:hei, jeg brukte ncr på sannsynlighetsoppgaven, men så strøyk jeg over den og brukte heller npr. tror du dere jeg får i hele tatt noen poeng? har levert inn arket med ncr.. men strøk over, tror dere sensor vil legge merke til det og i det minste gi noen poeng ettersom jeg regnte svaret i første omgang korrekt?

noen???

Du får nok ikke noen poeng, men poengene er bare veiledende. Det er helhetsinntrykket som gjelder, så det kan hende at du får noe igjen der :)
Gjorde noe liknende selv :(
Rico

Angående Oppgave 3 i Del 2,

d) Bruk CAS til å bestemme hvilke koordinater P kan ha når vinkel BAP=45º

Jeg fikk (4.6, 3) og (1, -15)

Er det noen som fikk det samme?
Math πrate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/05-2016 17:53

Eclipse skrev:
Gjest skrev:
Gjest skrev:hei, jeg brukte ncr på sannsynlighetsoppgaven, men så strøyk jeg over den og brukte heller npr. tror du dere jeg får i hele tatt noen poeng? har levert inn arket med ncr.. men strøk over, tror dere sensor vil legge merke til det og i det minste gi noen poeng ettersom jeg regnte svaret i første omgang korrekt?

noen???
Blir bare spekulasjon eventuelt, foreslår at vi venter på forhåndssensur og ser hva det blir til. Kikket litt på forhåndssensuren fra vår 2015, og en del sensorer mente visstnok at den eksamen var utfordrende, og poengene ble nedjustert, slik at det ble "enklere" å oppnå de høyere karakterene poengmessig. Det samme kommer nok til å skje i år også, ettersom vår eksamen lå hakket over V2015 (og spesielt H2015 etter min mening) i forhold til vanskelighetsgrad. Men vi får se. Gjort er gjort =p
Hva er forhåndssensur? og når kommer den ut?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Hva er forhåndssensur? og når kommer den ut?


Møter for forhåndssensur våren 2016
30. og 31. mai matematikk
1. og 2. juni engelsk, norsk hovedmål og sidemål
Forhåndssensuren for eksamen i de andre fagene blir bestemt av Utdanningsdirektoratet i samråd med de aktuelle fylkesmennene.

Fellessensur
Fylkesmannen har ansvar for fellessensur innenfor sine regioner, inkludert fastsetting av dato. Fellessensuren skal gjennomføres i perioden 15. til 17. juni. Eventuell fagdag skal legges i forkant av dette.

Sensors oppgaver i eksamenstjenesten
Ved todelt eksamen der del en skal gjennomføres uten hjelpemidler, kan det hende at skolen har sendt del en i posten og lastet opp del to i eksamenstjenesten. Pass på at du har mottatt begge delene!

Sensors jobb i eksamenssystemet - sentralt gitt skriftlig eksamen (film)

Om sensorhonorar
Informasjon om sensorhonorar ved sentralt gitt skriftlig eksamen

Retningslinjer for sentral sensur
Ved sentralt gitt skriftlig eksamen skal hvert prøvesvar sensureres av to sensorer. Fylkesmannen har ansvaret for å oppnevne sensorer.

Retningslinjer for sentral sensur
Sensorveiledninger, vurderingsskjemaer og forhåndssensur
Sensorveiledning i matematikk
Sensorveiledningen i matematikk inneholder kommentarer til enkeltoppgaver og publiseres på eksamensdagen kl. 1400.

Vurderte elevtekster i norsk og engelsk
Eksamensbesvarelser med begrunnelse for karakteren i norsk og engelsk - grunnskolen



Kilde: Udir
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Math πrate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/05-2016 17:53

Drezky skrev:Djevelens vrede



Vi legger først inn funksjonen, [tex]f(x)=\frac{1}{x},\:\:\:\:x\neq\:0[/tex]
inn i CAS.
Deretter definerer vi punktene [tex]A(r,f(r)),B(s,f(s))\:og\:C(t,f(t))[/tex].

Så langt greit.

Vi får oppgitt at en linje , [tex]l_1[/tex], gjennom A står normalt på linja gjennom [tex]B[/tex] og [tex]C[/tex]



En linje gjennom B og C

Ettpunktformelen:
[tex]y-y_1=a(x-x_1)[/tex]
[tex]y-y_1=\frac{\Delta y}{\Delta x}\left ( x-x_1 \right )[/tex]
[tex]y-f(s)=\frac{f(t)-f(s)}{t-s}\left ( x-s \right )\Rightarrow y-\frac{1}{s}=\frac{\left ( \frac{1}{t}-\frac{1}{s} \right )}{t-s}(x-s)\Rightarrow y=-\frac{x}{st}+\frac{s+t}{st}[/tex]

Merk likningen er på linær format:

[tex]y=ax+b[/tex]

der [tex]ax=-\frac{x}{st}[/tex]
[tex]b=\frac{s+t}{st}[/tex]

Videre kan vi bruke at en retningsvektor til en rett linje på formen [tex]y=ax+b[/tex] er gitt ved stigningstallet : [tex]a=\frac{\Delta y}{\Delta x}[/tex]. Forskjellene i y-verdiene på linja er [tex]a[/tex], mens forskjellen i de tilhørende x-verdiene er [tex]1[/tex].
Dermed blir naturligvis [tex]\left [ 1,a \right ][/tex] retningsvektor for linja.

Så vi har to linjer (en gjennom punktet A og et annet punkt P som forøvrig er ukjent) og en linje gjennom B og C. vi vet at disse skal være ortogonale. Med andre ord skal skalarproduktet av disse bli lik 0.
Vi bruker momentet at retningsvektorene for de to linja er gitt på formen [tex]\left [ 1,a_n \right ][/tex]

[tex]\left [ 1,a_1 \right ]*\left [ 1,a_2 \right ]=0\Leftrightarrow 1*1+a_1*a_2=0\Leftrightarrow a_1*a_2=-1[/tex]

Altså produktet av stigningstallene blir lik [tex]-1[/tex]

Da kan vi sette opp en likning:
[tex]a_{ukjent}*-\frac{x}{st}=-1\Leftrightarrow a_{ukjent}=s\frac{t}{x}[/tex]

Så likningen til den rette linja er:
[tex]y-y_1=s\frac{t}{x}\left ( x-x_1 \right )[/tex]

Vi vet at linja går gjennom punktet [tex]A[/tex]
slik at :
[tex]l_1:\:\:\:\:\:\:y-f(r)=s\frac{t}{x}(x-r)\Leftrightarrow y-\frac{1}{r}=s\frac{t}{x}(x-r)\Leftrightarrow y=s\frac{t}{x}(x-r)+\frac{1}{r}=s\frac{tx}{x}-s\frac{tr}{x}+\frac{1}{r}=\frac{x+stxr-strr}{rx}[/tex]

Siden vi har at [tex]a=-\frac{x}{st}[/tex] vil [tex]l:(BC)\:\perp\:y=stx[/tex]
Oii sata*
Skal ikke ha med x-verdien.
[tex]-\frac{1}{st}*a_{ukjent}=-1\Leftrightarrow a_{ukjent}=st[/tex]

Da får vi:

[tex]y-\frac{1}{r}=st(x-r)\Rightarrow y=st(x-r)+\frac{1}{r}[/tex]

Hvilket var det som skulle vises.

Tror jeg tok med x-verdien på prøven... Fatter ikke at dette ikke gikk min vei.
Men uansett ^^ikke egentlig en vanskelig oppgave. Gjelder bare holde tunga rett i munnen og vær oppmerksom på hva de faktisk spør om


Gjør tilsvarende på den andre:

b) Bare bruk CAS til å finne skjæringen mellom disse to linjene.
Angående b) oppgaven, holdt det å finne skjæringspunktet? Skjønte ikke helt hvordan det viste at punktet alltid er på grafen til f?
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Jeg hev sammen en rask løsning. Det skal være riktig. Er alle enige?
R1 eksamen 2016 vår løsning.pdf
(652.63 kiB) Lastet ned 343 ganger
Svar