Vanskeligste tema i R2?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Men noen preferanser av hva jeg bør starte på av:


Vektorer
Integraler
Algebra


?
Tenker vektorer, men vet ikke helt..
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er faktisk tre veldig separate grener, som har lite til felles i løpet av R2, så her er det egentlig bare å gå for det som fatter din interesse.

Det er ikke slik at du trenger å kunne den ene for å klare den andre eller tredje.

(Merk at "algebra" her brukes for å beskrive følger og rekker, noe jeg ikke er helt enig i, men sånn har det visst bare blitt.)
Bilde
zeropod

Aleks855 skrev:Det er faktisk tre veldig separate grener, som har lite til felles i løpet av R2, så her er det egentlig bare å gå for det som fatter din interesse.

Det er ikke slik at du trenger å kunne den ene for å klare den andre eller tredje.

(Merk at "algebra" her brukes for å beskrive følger og rekker, noe jeg ikke er helt enig i, men sånn har det visst bare blitt.)

Hmm.. okei

Jeg ser at du starter med Integraler (på UDL - spillelister) er det noe grunn til det ? Liksom inndeling etter kaptiler i boken eller tar du deg bare friheten til å starte med det? Må jo være en viss kronologi i spillelisten?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg følger kapittelinndelinga som brukes i Sinus-bøkene, men tenkte jeg skulle dekke integraler og difflikninger før alt det andre, pga. hvor viktig det er for videreutdanning.

Har jo fått gjort det unna, men har ikke kommet videre i R2-serien ennå.
Bilde
zeropod

Da blir det Algebra som jeg starter med etterfulgt av vektorer :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

For min del var utvilsomt trigonometrien det som var vanskeligst. Synes også induksjonsbeviset og de vanskeligste rekkeoppgavene var krevende.

Gitt at du kan vektorer fra R1, så er vektorer i R2 ganske lett. Noe av det jeg tok enklest i hvert fall. Den eneste forskjellen er vel mer eller mindre at det nå er vektorer i rommet og med en ekstra variabel.
Gjest

Johan Nes skrev:For min del var utvilsomt trigonometrien det som var vanskeligst. Synes også induksjonsbeviset og de vanskeligste rekkeoppgavene var krevende.

Gitt at du kan vektorer fra R1, så er vektorer i R2 ganske lett. Noe av det jeg tok enklest i hvert fall. Den eneste forskjellen er vel mer eller mindre at det nå er vektorer i rommet og med en ekstra variabel.

takk for svar!
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

http://campus.inkrement.no/Home/Catalog finnes det også to sett med videoer til R2. Noen ganger er det nyttig å se flere forklaringer på samme tema. Jeg liker lektor Thues videoer, men det andre R2-kurset er tilpasset NDLA hvis du skal bruke det.

Jeg må si at det er veldig ambisiøst å ta R2 på en måned, og jeg tviler på at du får tid til å få full forståelse for alt. Den beste strategien er kanskje eksamensrettet trening, der du løser så mange eksamener som mulig. De er på http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Gikk glipp av tidsaspektet her.

Jeg tok R2 på tre-fem uker. Kunne da lese døgnet rundt. Hadde ikke det beste utgangspunktet i R1/1T heller. Tror jeg fikk karakteren 3 om jeg husker rett.

R2 med toppkarakter på 4 uker vil jeg si er umulig så sant du ikke er et matematisk talent og langt over snittet intelligent og tar ting veldig raskt. Men 3-4 er ikke uoppnåelig. Er ikke sikkert man forstår så mye av hva man driver med, men man kan fint lære å gjøre det. :)
Svar