R1: forkortingsoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
jøgge
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 27/11-2015 01:35

Hei. Jeg er ganske ny på R-matte og har et spørsmål om en oppgave.

Oppgaven: forkort uttrykket(skrevet øverst i oppgaven) om mulig.
Oppgave_1.JPG
Oppgave_1.JPG (1.36 MiB) Vist 2030 ganger
Oppgave_2.JPG
Oppgave_2.JPG (1.29 MiB) Vist 2030 ganger
Jeg tenker slik:

1. Faktorisere nevneren
2. Undersøke om faktorer i nevneren også er faktorer i telleren
3. Finner den siste faktoren i telleren ved å utføre polynomdivisjon og deretter løse andregradsuttrykket


Spørsmålet mitt er: kunne dette vært gjort på en enklere måte? Jeg har jo fått riktig svar, men føler det var en lang vei å gå. Hehe.
Jeg er som sagt helt fersk på R-matte, og leser meg bare opp på R1 på egenhånd nå i sommer i forbindelse med forberedelser til studier.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

jøgge skrev: Spørsmålet mitt er: kunne dette vært gjort på en enklere måte? Jeg har jo fått riktig svar, men føler det var en lang vei å gå.
Når du får mer erfaring med slike oppgaver så vil du først starte med å lete etter nullpunkter for polynomene, slik at du får faktorisert.

F.eks. ser vi ved inspeksjon at 1 er nullpunkt (rot) i nevneren. Så da må x-1 være en faktor. Da må nevneren være på formen (x-1)(x-a). Ser vi på konstantleddet i produktet og sammenligner med uttrykket i nevneren, ser vi så umiddelbart at a=2. Så nevneren kan skrives som (x-1)(x-2). Siden vi mistenker at telleren har felles faktor med nevneren, så er det naturlig å teste om 1 og 2 er nullpunkt i telleren. Og det er det her. Altså må telleren kunne skrives som (x-1)(x-2)(x-b).

Sjekker vi konstantleddet blir det -1*-2*-b som må være lik 4 ved sammenligning med uttrykket i telleren. Altså må b=-2, og telleren kan skrives som (x-1)(x-2)(x+2).

Dermed kan vi forkorte bort x-1 og x-2, og vi står igjen med x+2.

Hele denne tankeprosessen er mye kjappere enn å begynne med abc-formelen og polynomdivisjon.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Det finnes også andre måter å faktorisere nevneren på foruten abc-formelen og sammenligning:

[tex]x^2-3x+2=x^2+\left ( -2x \right )+\left ( -x \right )+2[/tex]

[tex]x^2{\color{Blue} {-3x}}+2=x^2{\color{Blue} {-2x}}{\color{Blue} {-x}}+2=x(x-2)-1(x-2)=(x-1)(x-2)[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Drezky skrev:Det finnes også andre måter å faktorisere nevneren på foruten abc-formelen og sammenligning:

[tex]x^2-3x+2=x^2+\left ( -2x \right )+\left ( -x \right )+2[/tex]

[tex]x^2{\color{Blue} {-3x}}+2=x^2{\color{Blue} {-2x}}{\color{Blue} {-x}}+2=x(x-2)-1(x-2)=(x-1)(x-2)[/tex]

kan alle andregradsfunskjoner som har lineære faktorer faktoriseres på denne måten?
Gjest

Gjest skrev:
Drezky skrev:Det finnes også andre måter å faktorisere nevneren på foruten abc-formelen og sammenligning:

[tex]x^2-3x+2=x^2+\left ( -2x \right )+\left ( -x \right )+2[/tex]

[tex]x^2{\color{Blue} {-3x}}+2=x^2{\color{Blue} {-2x}}{\color{Blue} {-x}}+2=x(x-2)-1(x-2)=(x-1)(x-2)[/tex]

kan alle andregradsfunskjoner som har lineære faktorer faktoriseres på denne måten?
svar?
Stringselings
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 07/12-2014 16:05

Ja det kan de, og den metoden kalles faktorisering ved gruppering. Du kan søke på factoring by grouping på youtube e.l. hvis du vil lære mer om det :)
Det kan ofte være vanskelig å ta i bruk denne metoden.
Svar