Legeme som blir sluppet fra undersiden av fly, intuisjon fy2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Har holdt på med følgende oppgave:

Et fly med farten 180 km/h flyr horisontalt i høyden 45 m over bakken.
Når flyet er rett over et punkt P på bakken, blir et tungt legeme sluppet fra undersiden av flyet.
Bakken er horisontal, og du skal se bort fra luftmotstanden.
Hvor langt fra P treffer legemet bakken?

Selve utregningen fikk jeg til, men jeg forstår ikke hvorfor dette legemet som slippes ut får samme fart i x-retning som flyet, det synes jeg er helt ulogisk. Det som hadde gitt mest mening for meg var om legemet fikk 0 fart i x retning siden den bare slippes rett ned. Er det bevaring av bevegelsesmengde, mekanisk energi eller noe annet som gjør dette intuitivt, eller finnes det noen annen måte å forstå det på?

Det er forståelsen jeg er ute etter.

På forhånd takk for svar.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Neon skrev:Har holdt på med følgende oppgave:

Et fly med farten 180 km/h flyr horisontalt i høyden 45 m over bakken.
Når flyet er rett over et punkt P på bakken, blir et tungt legeme sluppet fra undersiden av flyet.
Bakken er horisontal, og du skal se bort fra luftmotstanden.
Hvor langt fra P treffer legemet bakken?

Selve utregningen fikk jeg til, men jeg forstår ikke hvorfor dette legemet som slippes ut får samme fart i x-retning som flyet, det synes jeg er helt ulogisk. Det som hadde gitt mest mening for meg var om legemet fikk 0 fart i x retning siden den bare slippes rett ned. Er det bevaring av bevegelsesmengde, mekanisk energi eller noe annet som gjør dette intuitivt, eller finnes det noen annen måte å forstå det på?

Det er forståelsen jeg er ute etter.

På forhånd takk for svar.
Alle gjenstander som befinner seg i et legeme i bevegelse har samme fart som legemet. Om du hopper ut av en bil i fart, vil du lande på beina da? Nei, fordi du vil holde samme fart som bilen i det tidspunktet du hopper ut. Du vil derfor ha en fart i x-retning og rulle fremover.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar