Løsningsforslag/fasit Fysikk 2 eksamen vår 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
TRCD
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 06/03-2016 17:59

Noen som har fasit eller løsningsforslag for fysikk 2 eksamen våren 2016? Har søkt en del, men ikke funnet noe, utenom fasiten til flervalgsoppgavene i del 1, som jeg fant på denne siden. Skal ta opp fysikk 2 om 1 måned og skulle gjerne ha hatt løsningsforslaget
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

TRCD skrev:Noen som har fasit eller løsningsforslag for fysikk 2 eksamen våren 2016? Har søkt en del, men ikke funnet noe, utenom fasiten til flervalgsoppgavene i del 1, som jeg fant på denne siden. Skal ta opp fysikk 2 om 1 måned og skulle gjerne ha hatt løsningsforslaget
Tror aldri det ble noe av at noen laget ett. Var flere her som tok eksamen da, så om du står fast på en bestemt oppgave er det bare å spørre.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
TRCD
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 06/03-2016 17:59

h) Tenkte at u=w/q, hvor w= fs=mgcosa slik at u=mgcosa/q Svaret skal derimot bli mgdtana/q
k) Skjønner ikke denne helt. Tenkte på kirschhofs lov fra fysikk1, men det blir feil. Svaret skal bli 7A og retning opp.
image.jpg
image.jpg (795.33 kiB) Vist 1859 ganger
image.jpg
image.jpg (854.04 kiB) Vist 1859 ganger
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

På oppgave h må du bruke høyreregelen: Legg hånden slik at tommel peker i strømretning, krum hånden rundt lederen. Da viser fingrene retningen på den magnetiske kraften.

Oppgave k)

Du får vite i oppgaven at den er i ro. Newtons 1. lov gjelder: $\Sigma F = 0$.

Vi har en rettvinklet trekant til å finne den magnetiske kraften, og vi vil finne U. Vi har sammenhengen $E = U/d$ (volt per meter), og $E = F_m/q$
Jeg ønsker å få $F_m$ uttrykt vha. U og q, da det inngår i sluttresultatet i oppgaven. Får da $F_m/q = U/d \Leftrightarrow F_m = qU/d$

Vi har den trigonometriske sammenhengen $\tan \alpha = \frac{MOT}{HOS}$. I dette tilfellet er motstående katet F_m, og hosliggende katet tyngdekraften G = mg.

Da får vi $\tan \alpha = \frac{F_m}{mg} = \frac{\frac{qU}{d}}{mg}$.

Jeg vil ha U alene, så jeg starter med å snu sidene:

$\frac{qU}{dmg} = \tan \alpha \\
U = \frac{mdg \tan \alpha}{q}$

Q.E.D
TRCD
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 06/03-2016 17:59

Fysikkmann97 skrev:På oppgave h må du bruke høyreregelen: Legg hånden slik at tommel peker i strømretning, krum hånden rundt lederen. Da viser fingrene retningen på den magnetiske kraften.

Oppgave k)

Du får vite i oppgaven at den er i ro. Newtons 1. lov gjelder: $\Sigma F = 0$.

Vi har en rettvinklet trekant til å finne den magnetiske kraften, og vi vil finne U. Vi har sammenhengen $E = U/d$ (volt per meter), og $E = F_m/q$
Jeg ønsker å få $F_m$ uttrykt vha. U og q, da det inngår i sluttresultatet i oppgaven. Får da $F_m/q = U/d \Leftrightarrow F_m = qU/d$

Vi har den trigonometriske sammenhengen $\tan \alpha = \frac{MOT}{HOS}$. I dette tilfellet er motstående katet F_m, og hosliggende katet tyngdekraften G = mg.

Da får vi $\tan \alpha = \frac{F_m}{mg} = \frac{\frac{qU}{d}}{mg}$.

Jeg vil ha U alene, så jeg starter med å snu sidene:

$\frac{qU}{dmg} = \tan \alpha \\
U = \frac{mdg \tan \alpha}{q}$

Q.E.D
Klarer ikke oppgave k fortsatt. Hvordan kommer de fram til verdien 7A for strømmen. Vet at tommelen peker i retningen på strømmen og at strømmen vil gå oppover når vi holder rundt lederen ned ukjent strøm, men lurer på hvordan de får verdien 7A.
Svar