fullstendig kvadrat

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hvordan gjør jeg denne

Finn den minste verdien av y og den tilhørende verdien av x i uttrykket:
y=2x^2+4x+6

Finn den største verdien av y og den tilhørende verdien av x I de to uttrykkene:
Y= -x^2+4x+2
Y=-2x^3+4x+6

Takk på forhånd!
Gjest

deriver høyresiden og sett lik 0. Løs for x og finn tilhørende y for gitt x.
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Gjest skrev:Hvordan gjør jeg denne

Finn den minste verdien av y og den tilhørende verdien av x i uttrykket:
y=2x^2+4x+6

Finn den største verdien av y og den tilhørende verdien av x I de to uttrykkene:
Y= -x^2+4x+2
Y=-2x^3+4x+6

Takk på forhånd!
Minimum og maksimum verdier finner du ved å sette den deriverte lik null. Siden den deriverte av en annengradsfunksjon er en lineær funksjon får den kun ett ekstremalpunkt. Dersom a leddet til andregradsfunksjonen har negativt fortegn, vil grafen se ut som en slags opp ned U, og grafen får derfor et toppunkt. Dersom a leddet har positivt fortegn vil grafen være smilende og får derfor et bunnpunkt.

For å finne den tilhørende y-verdien så setter du verdien du fant for x i det oprinnelige utrykket.
Gjest

Men hvordan gjør man det uten å derivere, for det har vi ikke lært ennå :)
Svarene jeg får stemmer ikke med fasiten :?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:Hvordan gjør jeg denne

Finn den minste verdien av y og den tilhørende verdien av x i uttrykket:
y=2x^2+4x+6

Finn den største verdien av y og den tilhørende verdien av x I de to uttrykkene:
Y= -x^2+4x+2
Y=-2x^3+4x+6

Takk på forhånd!
1) [tex]2x^2+4x+6=0 \\ 2(x+1)^2+4=0\\ \Rightarrow x+1=0 \Leftrightarrow x=-1[/tex]

Inn i opprinnelig uttrykk: [tex]2*(-1)^2+4*(-1)+6=4[/tex]

Det er altså et bunnpunkt i punktet [tex](-1,4)[/tex]

Samme gjelder for 2) og 3).
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Gjest skrev:Men hvordan gjør man det uten å derivere, for det har vi ikke lært ennå :)
Svarene jeg får stemmer ikke med fasiten :?
Går også an å taste inn funksjonen i Geogebra og finne bunnpunktene der grafisk. Du kan også bruke CAS til å finne den deriverte og så gjøre slik jeg forklarte. Det som kanskje gir best intuisjon er å gjøre det grafisk.
Svar