Forkunnskaper for 1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Quantonium

Hei!

Jeg skal starte på privatistskole i januar og ta T matte. Hvilke forkunnskaper trenger man for å gjøre det bra i det faget? Jeg trodde lenge at man burde ha gjort P1 og P2 før T, men fant ut nylig at det er nå sånn at man faktisk velger mellom enten P eller T i vg1.. betyr det at det et bortkastet tid å gå gjennom P1 og P2 bøkene ?

Takk
Gjest

Du skal egentlig ikke trenge noe annet enn ungdomsskolen. Hvis du absolutt har lyst til å forberede deg ekstra kan du vel heller lese litt i 1T boka?
Quantonium

Hmm, kan hende jeg gjør det. For nå går jeg gjennom mye på khan academy. 11 år siden jeg gikk ut av vgs, og da dreit jeg totalt i matte!

Er veldig gøy nå, heldigvis. Har allerede bestilt P1 og P2 brukt på nettet, men tror jeg har blitt svindlet. Gått 3 uker nå. Får selge bøkene hvis jeg får dem, og kanskje tenke på å skaffe meg T boken. Selv om jeg lærer veldig mye på Khan Academy nå, så klart.
Gjest

Dumt om du har blitt svindlet, men lykke til med matten likevel. Støter du på problem underveis er det selvfølgelig bare å komme og spørre på forumet :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Som nevnt allerede, så er det egentlig bare ungdomsskole-matematikk du trenger av forkunnskaper for 1T.

Hvis du vil se hvordan 1T legges opp, så kan du se hele faget som videoforelesninger her: https://udl.no/d/1t-matematikk

Dersom du merker at du faller av i mellomregningene, så tyder dette på at du kanskje mangler algebra-ferdigheter fra ungdomsskolen. I så fall er det fort gjort å komme tilbake hit og stille spørsmål, så får du hjelp med å dekke hullene.
Bilde
tobiaskf
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 09/11-2017 17:54

Quantonium skrev:Hei!

Jeg skal starte på privatistskole i januar og ta T matte. Hvilke forkunnskaper trenger man for å gjøre det bra i det faget? Jeg trodde lenge at man burde ha gjort P1 og P2 før T, men fant ut nylig at det er nå sånn at man faktisk velger mellom enten P eller T i vg1.. betyr det at det et bortkastet tid å gå gjennom P1 og P2 bøkene ?

Takk
Basert på egne erfaringer er det lurt å ha kontroll på brøkregning og generelt alt av algebra, så sørg for at du skjønner det første kapittelet i boka før du hiver deg på de andre!
Bortkastet tid å gå gjennom 1P, stort sett repetisjon fra ungdomsskolen. 2P, er av det jeg har sett, repetisjon av 1P, pluss noen enkle temaer fra 1T som momentan vekstfart.
Svar