Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Holder på med funksjoner i 1p.
Kan noen hjelpe meg?
Løs følgende likning både grafisk og ved regning:
1/2x-1 = 3/2x+1
skal jeg bare skrive disse likningene inn i geogebra?
Når det står du skal løse dem grafisk, så betyr det at du tegner grafene i (for eksempel) Geogebra, og ser med øyemål hvor de skjærer hverandre. Det vil være punktet som løser likninga.
Aleks855 skrev: ↑20/01-2022 06:03
Når det står du skal løse dem grafisk, så betyr det at du tegner grafene i (for eksempel) Geogebra, og ser med øyemål hvor de skjærer hverandre. Det vil være punktet som løser likninga.
Dette er nok en typisk "Del 1"-oppgave, så man tegner linjene og finner skjæringspunktet med "øyemål".
Men dersom man har lov å bruke hjelpemidler, og bruker GeoGebra, mener jeg man også bør bruke "skjæring mellom to objekt" slik at man får en presis løsning. (Øyemål vil ikke være tilstrekkelig).
Aleks855 skrev: ↑20/01-2022 06:03
Du har kun én likning - men i en grafisk løsning kan vi tenke at høyresiden står for ett funksjonsuttrykk, og venstresiden for et annet. Og at løsningen på likningen blir skjæringen mellom grafene til disse funksjonene.
SveinR skrev: ↑20/01-2022 16:46
Du har kun én likning - men i en grafisk løsning kan vi tenke at høyresiden står for ett funksjonsuttrykk, og venstresiden for et annet. Og at løsningen på likningen blir skjæringen mellom grafene til disse funksjonene.