Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Jeg har nå regnet ut at sansynligheten for å ikke vinne i lotto er 51,8%, men jeg greier ikke å regne ut hva endringen i sannsynligheten for å ikke vinne blir om en kjøper to kuponger?

Eller hva sansynligheten for å vinne blir om en kjøper to kuponger?

Har eksamen i morgen ang. lotto, trenger hjelp!
Gjest

Ehm.. hvis du har 2mx/2mz, og du har fått utlevert det tekstheftet om lotto, og du har greid å regne ut at sjansen for å ikke vinne i lotto er 51,8% må du regne litt mer på sansynlighet.
Gjest

5,2% var en desimalfeil!
Gjest

hvordan klarte du å regne ut sannsynligheten for å ikke vinne lotto i det hele tatt?!
Gjest

regner ut sansynligheten for å vinne første premie, pluss sannsynligheten for å vinne andre premie osv alle premiene. Også tar jeg 1 minus svaret?
Gjest

men...hvis jeg plusser sannsynligheten for alle premiene får jeg jo 0,73%?
Gjest

Hvordan regnet du ut sannsynligheten for 1 premie?
Gjest

jeg laget ett langt stykke i stad, tror det ble noe galt med paranteser eller noe.

Nå regnet jeg ut sannsynligheten for å vinne ved å legge sammen sansynligheten for hver enkelt premie. Da fikk jeg 0,73%.

Om jeg legger sammen sannsynligheten for alle mulige kombinasjoner som ikke gir vinnertall får jeg 0,78%. Det er rimelig det samme.. langt ut i desimalene.. avrundings feil!

Men dette løser ikke det jeg egentlig spurte om.

Det jeg lurer på er hvordan sansynligheten for å vinne endres om en kjøper to kuponger? Det kan ikke være så lett at den dobles. Hva om en har noen av de samme tallene på de forskjellige kupongene?
Gjest

tror det bare er å gange sannsynligheten med 2?
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Ja, det stemmer det. Du dobler sannsynligheten ved å kjøpe 2 rekker i stedet for 1.
Gjest

Er sannsynligheten for å ikke vinne i lotto i det hele tatt 1-0,73 = 0,9927 ?
Gjest

vent litt. det er ti rekker på hver kupong. på hver rekke er det 0,73% å vinne. hvordan i all verden går det ann å doble ved å ha to kuponger?
Gjest

hvor mange rekker må du ha for å være over 50 % sikker på å få premie?
MSE
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 31/03-2004 16:37

På bakgrunn av tidligere innlegg i tråden regner jeg med at P(gevinst på én rekke) = 0,0073

0,0073x > 0,5
x > 68,5

Altså må man tippe minst 69 rekker for at sannsynligheten skal bli minst 50% for å vinne en eller annen gevinst.
Gjest

hvis det er 0,0073 sjanse for å vinne på én rekke.. så blir det 0,0073 * 10 = 0,073 = 7,3 % sjanse for å vinne pr lottokupong?

og da er sannsynligheten for å ikke vinne pr lottokupong

1 - 0,073 = 0,927 = 92,7 %

Er dette riktig eller er jeg på villspor?
Svar