Binærtall og ASCII

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
luringen
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 28/02-2006 20:02

Hei, jeg skriver en oppgave som innebærer at jeg også må kort innom temaet binærtall og ASCII-protokollen. Men det er en ting jeg lurer litt på, som virker litt rart.

De skriver for eksempel på Wikipedia om 7-bits ASCII og Extended ASCII som er 8-bits. 7-bits, altså 7 siffer blir 2^7=128, og 8 siffer blir da 2^8=256. Begge disse tallene stemmer med antall kombinasjoner. Men når jeg ser på ASCII-tabellen til Wikipedia (ikke Extended), har de skrevet det i binærtall med 8 siffer. Og det er her det ikke helt stemmer for meg! De fleste andre steder på nettet skriver også dette med 8 siffer, mens boken jeg har lest i, Koder av Simon Singh, skriver det med 7 siffer. Hva er rett, og hva er galt? Eller er det slik at de har gått helt over til 8-bits ASCII?


mvh luringen
There are only 10 kinds of people. Those who understand binary and those who don't.
*Sorcerer*
Cantor
Cantor
Innlegg: 111
Registrert: 16/12-2005 21:17

Du har rett i at ASCII er 7 bits i binærsystemet. Den siste bit'en er for å sjekke at det ikke er feil med data overføringer osv. og den skal alltid være null i ASCII-systemet. Den kalles paritets bit (parity bit). ASCII kodene er 8 bit (med paritets bit'en) fordi datamaskinen da kan lagre en bokstav el. som en byte. Du kan finne ut mer ved å søke om dette.
luringen
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 28/02-2006 20:02

Takk for svar :)
Lett lenge etter noen som kan svare på dette :)
There are only 10 kinds of people. Those who understand binary and those who don't.
Svar