Nytt skoleår - nye valgmuligheter!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar

Hvilket mattekurs har du valgt (06/07)

1 teoretisk
7
32%
1 praktisk
0
Ingen stemmer
2mx
11
50%
2my
0
Ingen stemmer
2mz
0
Ingen stemmer
3mx
4
18%
3my
0
Ingen stemmer
3mz
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 22
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Heisann og vær hilset, kjære brukere av dette forumet! :)
Ettersom sommerferien har nådd slutten er det nok mange ivrige sjeler der ute som bare klør for å komme igang med matematikken, jeg er i allefall en av dem.

Derav, av ren nysgjerrighet, lurer jeg på hvilket mattekurs folk her har valgt. Slenger derav opp en poll som kan endres dersom jeg har glemt noen kurs.
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

valgte 3mx og kjøpte boka idag ;)

3MX- Formler og fakta
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

Jeg valgte 2mx jeg.
Jeg skjønner aldri forskjellen på 2my og 2mz.
på skolen min sier de a 1my blir til 2mz. Så hva er 2my og 3my da? :?
eeiirriinn
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 08/01-2005 19:03
Sted: norge
Kontakt:

Jeg skal da ha 2mx, som jeg gjorde i sommerfeiren... deilig å ligge foran de andre, stoffet er jo dessuten latterlig enkelt....
den som vet hva den ikke vet, vet mer enn den som tror den vet....
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

eeiirriinn skrev:Jeg skal da ha 2mx, som jeg gjorde i sommerfeiren... deilig å ligge foran de andre, stoffet er jo dessuten latterlig enkelt....
du gjorde hele boka i sommer ferien :/ ? og du synes det er latterlig enkelt...
Vel hvis det var å enkelt så trengte du vel ikke å gjøre så mye i sommerferien? Det betyr vel bare at du er så usikker på dine ferdigheter at du må gå igjennom alt en gang ekstra i forhold til alle andre. Er enig i at det ikke er vanskelig, nettopp derfor jeg ikke gidder å gjøre noe som er pensumsrelatert i sommer, tar det på skolen istedenfor.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Hmmm

Jeg lurer på hvorfor eeiirriinn ikke tok 3MX eller matte på
grunnkursnivå på høyskole/universitet- hvis 2MX var så
latterlig enkelt?

:wink:
Hønepøne
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 21/05-2006 12:40

Jeg har begynt på vg1, og må i løpet av neste uke bestemme om jeg skal ha teoretisk eller praktisk matte. Det heller mot teoretisk, men vi hadde en liten mattetest på fredag slik at læreren kan se hvordan vi ligger ann. Hvis jeg gjorde det veldig dårlig der er det fare fare for at det blir praktisk i stedet...Får se
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

kalleja skrev:
eeiirriinn skrev:Jeg skal da ha 2mx, som jeg gjorde i sommerfeiren... deilig å ligge foran de andre, stoffet er jo dessuten latterlig enkelt....
du gjorde hele boka i sommer ferien :/ ? og du synes det er latterlig enkelt...
Vel hvis det var å enkelt så trengte du vel ikke å gjøre så mye i sommerferien? Det betyr vel bare at du er så usikker på dine ferdigheter at du må gå igjennom alt en gang ekstra i forhold til alle andre. Er enig i at det ikke er vanskelig, nettopp derfor jeg ikke gidder å gjøre noe som er pensumsrelatert i sommer, tar det på skolen istedenfor.
Vel. Litt feil å unngå å lese matematikk. av den grunn at den er pensumrelatert?
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

formuler deg litt bedre. Mener du at det er feil å unngå å lese matte? sier ikke det.

Du kan lese så mye matte du vil. Blir bare så forbanna idiotisk når folk sitter inne i sommerferien, så kommer på skolen, ligger et år forran de andre og skryter av hvor latterlig enkelt alt er når han egentlig bare har gått igjennom det en gang ekstra.

Det jeg mente med Pensumsrelatert var at jeg ikke har kjøpt noen mattebok før sommerferien som jeg begynte å lese i da, matematikk boka kjøpte jeg 3. skoledag. Det jeg gjorde litt av i ferien var bare å se litt rundt på nettet, sjekke ut forskjellige forum om ting som interesserer meg, deriblandt denne siden.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

kalleja skrev:formuler deg litt bedre. Mener du at det er feil å unngå å lese matte? sier ikke det.

Du kan lese så mye matte du vil. Blir bare så forbanna idiotisk når folk sitter inne i sommerferien, så kommer på skolen, ligger et år forran de andre og skryter av hvor latterlig enkelt alt er når han egentlig bare har gått igjennom det en gang ekstra.

Det jeg mente med Pensumsrelatert var at jeg ikke har kjøpt noen mattebok før sommerferien som jeg begynte å lese i da, matematikk boka kjøpte jeg 3. skoledag. Det jeg gjorde litt av i ferien var bare å se litt rundt på nettet, sjekke ut forskjellige forum om ting som interesserer meg, deriblandt denne siden.
Trenger ikke det, poenget mitt var bare at det første du skrev kunne bli misforstått. Så var mer en provokasjon. Uansett.

Vel - ser ikke noe problem i å bli ferdig med pensumet lenge før man er det på skolen. Da kan man jo bruke tid på å gjøre universitetsmatematikk o.l mens de andre sitter og fikler med elementær algebra. Uansett. Jeg er enig i at personer som leser kun fordi de kan være foran de andre, og forteller åå dette er lett, det er litt feil, men nå må det nevnes at det ikke er spesielt vanskelig heller da :p

Hvis du har evnene og har en iniativrik lærer, kan du sikkert få til at du jobber med oppgaver utenom pensum i timene. Evt tar fag på universitetet.
Svar