2FY, lite trigonometri / lysbrytningsproblem

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Teddy
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 21/08-2006 17:44

Jeg mener at jeg har trigonometrien min rett, og tror jeg har regnet ut feil grensevinkel for totalrefleksjon når en stråle går fra vann til luft.

Oppgaven lyder:
En lampe som sender ut lys i alle retninger, er plassert på bunnen av et stort svømmebasseng. Vannet i bassenget er 2,0m dypt. Ei jente ligger på magen på en luftmadrass med øynene rett over lampa. Hvor langt kan jenta padle og ennå se lampa?

Såvidt jeg forsår må jeg regne ut hva grensevinkelen for totalrefleksjon er. Da har jeg to rettvinklede trekanter med to vinkler oppgitt i hver og lengden på en katet.

Har regnet på dette en stund, men får det bare ikke til. Dette er en oppgave i 2FY, men jeg regner med (håper) at noen (de fleste) her har hatt fysikk..
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Kunne vært greit om du oppgav fasitsvaret her. :)

Regna litt på det og kom frem til 2,28 meter. Stemmer det?
Om så kan jeg poste fremgangsmåten.
Teddy
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 21/08-2006 17:44

Jepp, minns at det var rett. Var bare jeg som tenkte feil, jeg delte grensevinkelen på to. Fant ut dette da jeg spurte fysikklæreren min dagen etter. Det skulle jeg jo ikke. Takk for hjelpen uansett. :D
Svar