EMERGENCY

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
balle
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 30/08-2006 11:36

I y=x+1
II 2x+y=7


takker for all svar
solhoff
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 14/03-2006 16:58

Det finnes tre måter å løse ligningssett med to ukjente på: Innsetting/substitusjon, addisjon/eliminasjon og grafisk.

Innsetting:
Her har du den første ligninga ordnet med hensyn på Y. sett den derfor inn i ligning II for Y. Så løser du ligning II med hensyn på X. Svaret du får her setter du inn for X i ligning I og får hva Y er.
adastra
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 20/08-2006 22:23
Sted: Rogaland

setter y=x+1 inn i II
2x+(x+1)=7
3x=7-1
3x=6
x=2

setter x=2 inn i I
y=2+1
y=3

LØSNING:
x=2 og y=3
vg 3 - R2
balle
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 30/08-2006 11:36

takk jeg blir litt forvirret..
lærern min sier at man skal finne Y først så X via svaret til Y... så jeg blander det hele tiden..
solhoff
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 14/03-2006 16:58

balle skrev:takk jeg blir litt forvirret..
lærern min sier at man skal finne Y først så X via svaret til Y... så jeg blander det hele tiden..
Det er det samme hva du finner først, men i dette tilfellet er det naturlig å finne X først siden den ene ligninga allerede er ordnet med hensyn på Y.

Du vil få samme svar om du starter med å sette inn Y for X eller om du setter inn X for Y.
Svar