Merkelig oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

En merkelig oppgave jeg kom over, men vet ikke om jeg skjønner oppgaven.

Oppgaven er sånn:

Du har 2 stolper, begge er 50 meter høy. Mellom disse stolpetoppene går det en vaier på 100 meter. Hvor langt unna må de stå unna hverandre slik at bunnen av vaieren ligger 20 meter over bakken?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg tror de mener at du binner vaieren fast til toppen av stolpene, og strekker dem ut slik at vaieren lager en svak U-form ...
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

I så fall skal vaieren danne en opp-ned-sykloide. Ikke en parabel.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Themaister skrev:En merkelig oppgave jeg kom over, men vet ikke om jeg skjønner oppgaven.
Oppgaven er sånn:
Du har 2 stolper, begge er 50 meter høy. Mellom disse stolpetoppene går det en vaier på 100 meter. Hvor langt unna må de stå unna hverandre slik at bunnen av vaieren ligger 20 meter over bakken?
Jeg har ikke løst oppgava her, men mener intuitivt at slike vaiere/snorer som henger ned på den måten beskrives med cosh(x) kurve.

altså en eller annen form av denne;

[tex]f(x) = Acosh(x)[/tex]


så er det bare å prøve seg frem, jeg har ikke gjort noen forsøk
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Themaister skrev:En merkelig oppgave jeg kom over, men vet ikke om jeg skjønner oppgaven.
Oppgaven er sånn:
Du har 2 stolper, begge er 50 meter høy. Mellom disse stolpetoppene går det en vaier på 100 meter. Hvor langt unna må de stå unna hverandre slik at bunnen av vaieren ligger 20 meter over bakken?
Har danna meg et bilde av oppgava di nå, rent visuelt.
Satser på at du også har tegna og regna litt med.

Hvis vi antar vaieren beskrives med hyperbolsk cosinus, Acosh(bx)
der A og b er konstanter

[tex]f(x)=Acosh(bx)[/tex]

vi vet: f(-x) = f(x) = 50 og f(0) = 20

Buelengde involveres og den er:

[tex]L=\int_{-x}^{x}sqrt{1+(f^,)^2}dx=100[/tex]

har ikke bestemt f(x) eksakt, men regna litt allikevel. Og får grovt at stolpene må stå 88 meter (?) fra hverandre. Stemmer dette sånn sirkus...tro
Sist redigert av Janhaa den 31/01-2007 01:20, redigert 1 gang totalt.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Takker så meget :) Må innrømme at jeg ikke kan slik matte enda ;P

Prøvde selv, og kom fram til ca. 64 meter ved å anta at linjen som stolpene former er en annengradsfunksjon, men det var feil når jeg prøvde med linjal og tau. ca. 88 virker riktig ja. Satt jeg "stolpene mine" 64 lengder fra hverandre hang de 16-15 lengder over bakken, så det var ikke så værst regnet da ;p
Svar