Hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Rta087
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 06/03-2007 17:23

Fikk denne oppgaven på Universitetet, men den skal visst ikke være så vanskelig... Noen som har Peiling? :?

Et år er gjennomsnittlig årsnedbør i drenerings bassenget 1176mm. Av dette går 15 % tilbake til atmosfæren som fordampning. Hvor mange liter av nedbøren vil renne ut i elven Veig? :shock:

Renathe
Terminator
Cayley
Cayley
Innlegg: 94
Registrert: 13/10-2006 22:30

Finn 15% av 1176, og trekk det fra 1176ml, tenker jeg
Rta087
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 06/03-2007 17:23

ja, men hordan gjør du om mm til liter da?
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Du må vite dimensjonene på bassenget før du kan besvare spørsmålet. Fra dette følger totalt volum regnvann. Du vet at 85% av dette volumet renner ut i elven.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Rta087 skrev:ja, men hordan gjør du om mm til liter da?
Hvis du går på universitetet bør du vite at mm er benevning for lengde/avstand. Mens liter/dm[sup]3[/sup] er for volum. Dermed kan en ikke uten videre "gjøre om" fra mm til liter. En dimensjon kontra tre dimensjoner. :!:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Rta087
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 06/03-2007 17:23

Poenget er at jeg studerer Geografi, og hater matte, og denne oppgaven er da ikke mulig å gjøre siden et dreneringsbasseng består av mange elver, som da utgjør en hoved elvs dreneringsbasseng.. Så de eneste opplysningene vi har fått er de som jeg har gitt til dere.... hadde literne vært gjort om til mm hadde det jo ikke vært noe problem!
Svar