hjelp!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
bliiiz
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 20/09-2006 16:16

En statestik over kampene på tippekupongen i 2005 viste disse sannsynlighetene for hjemmeseier (H), uavgjort (U) og borteseier (B).

P(H)= 0.45, P(U)=0.29 og P(B)=0.26

Hvor stor er sannsynligheten for at det ikke blir noen borteseier på en tippekupong med tolv kamper ????

Vis utrekning, takk!
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Hva er sannsynligheta for at det ikke blir borteseier i kamp nummer 1? Dette klarer du å regne ut.

Nå er kamp 1, kamp 2, ..., kamp 12 uavhengige begivenheter, så sannsynligheta for at det ikke blir borteseier i noen av de er lik produktet av sannsynlighetene for at det ikke blir borteseier i hver enkelt. Med?
bliiiz
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 20/09-2006 16:16

Kansje du kan heller hjelpe meg & forklare?
eg hadde jo ikkje spurt om hjelp om eg skjønte den;)
Og ps. husk at alle er ikke like gode i matte;)
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

bliiiz skrev:Kansje du kan heller hjelpe meg & forklare?
eg hadde jo ikkje spurt om hjelp om eg skjønte den;)
Og ps. husk at alle er ikke like gode i matte;)
Først lærer man seg å krabbe, siden å gå.

Klarer du å finne ut hva sannsynligheta for at det ikke blir B i kamp 1 er? Dette er en viktig forutsetning for å klare hele oppgava. Jeg ser ikke riktig poenget med å gå videre om du ikke har dette på plass.

Uavhengige begivenheter står det sikkert om i læreboka di. Hvis X og Y er uavhengige begivenheter, er P(X og Y)=P(X)*P(Y). Ikke B i kamp 1, ..., ikke B i kamp 12 er uavhengige begivenheter. Derfor er sannsynligheta for at det ikke blir noen borteseire lik produktet av sannsynlighetene for ikke B i hver av de 12 kampene.

Jeg vil gjerne hjelpe deg videre. Jeg hadde jo ikke svart om jeg ikke ville. Spør gjerne igjen om det er noe du lurer på, jeg er mer fan av å lære gjennom å erfare enn å bli fortalt.
bliiiz
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 20/09-2006 16:16

0.74 for ingen borteseier ??
bliiiz
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 20/09-2006 16:16

eg fekk den til:)
Svar