Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
matte:o)
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 16/04-2007 18:04

Kan noen være så snille å hjelpe meg med disse oppgavene?

1 .) På fotballtreningen til et idrettslag møter 14 barn. De blir delt inn i to like store lag. Treningen varer i 70 minutter. Hvert tiende minutt stoppes spillet og spillerene bytter plasser innad i laget, i løpet av en trening får alle spilt keeper, forsvarer (3 stykker på hvert lag) og angriper (3 stykker på hvert lag). Hva er sannsynligheten for at både Gina og Line, som er på samme lag, spiller angrep i fra starten av?

2.) En klasse består av 12 gutter og 16 jenter. En komite på 4 personer trekkes ut. Hva er sannsynligheten for at det er minst en jente?
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

Mener det blir slik ut ifra oppgavetekstene.

1.

Jeg gjetter at uttrekning til baneposisjoner foregår tilfeldig. Derfor er sansyneligheten for at Gina blir trukket til angrep 3/7 og sansyneligheten for at Line blir trukket ut til en av de to resterende angrepsposisjoner 2/7.

3/7 * 2/7 = 6/49 = 12%

2.

P( Minst èn ) = 1 - P( Ingen )
P( Minst èn ) = 1 - ( 12 / 28 )( 11 / 27 )( 10 / 26 )( 09 / 25 )
P( Minst èn ) = 1 - 0,024
P( Minst èn ) = 0,97 = 97%

Edit: Det er forøvrig langt lettere å hjelpe om du legger ut fasit med en gang. Da slipper jeg å kaste bort tid på å skrive noe jeg vet kan være feil.
Svar