Trigonometri 1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sharona
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 02/06-2007 16:31

Tror ikke dette er så vanskelig egentlig, men greier bare ikke å få det til ..

Oppgave 1: Marianne står ved en elvebredd. Hun står først i punkt A og sikter mot en stein S på andre siden av elven. Siktevinkelen vinkel BAS = 74 grader. Så flytter hun seg til punkt B og sikter på nytt mot den samme steinen. Siktevinkel vinkel ABS = 82 grader. Avstanden AB er 12,5 m. Hvor bred er elven der Marianne befinner seg?

Jeg har regnet ut vinkel S: 180 grader - 74 grader - 82 grader = 24 grader. Også har jeg brukt sinussetningen til å regne ut at AS er 30,4 m. Så skal jeg jo finne ut hvor langt det er mellom S og AB, så har laget en strek fra S til et punkt D på AB. Men jeg greier ikke å finne ut hvor lang SD er fordi det ikke står noe om rettvinklehet, så jeg kan ikke bruke sinus.. tenker vel at man må regne ut hvor langt det er fra A til punktet D for jeg vet jo bare hvor lang AB er, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det...

OPPGAVE 2: Fra to punkter A og B sikter Adam og William opp mot et fly. Siktevinklene er 29 og 48 grader. Avstanden AB er 290 m. Hvor høyt over bakken er flyet?

Her skjønner jeg ingenting :S

På forhånd takk :)
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

du får vel en rettvinklet trekant i oppg. 1 når du slår en normal ned fra S til AB...
Svar