Matte fra ungdomskolen til videregående?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rooocky
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 01/08-2007 17:14

Hei, skal starte på første året på videregånde studiespesialisering nå. Har vært lat gjennom hele ungdomskolen, men har ikke hatt problemer med å henge med i fagene, untatt MATTE :(
Jeg fikk 2 i karakter når jeg gikk ut av ungdomskolen, men skal innrømme at jeg ikke hadde full innsatts i mattetimene på ungdomsskolen.
Så spørsmålet mitt er, har jeg noe sjangs til å stå i matte på videregående, kan jeg få bedre enn 2 i karakter ??? Jeg har tenkt å skjerpe meg kraftig, og prøve så hardt jeg kan, men nivået skal vist være mye høyere på videregående.
Takker for svar :)
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Det er selvsagt mulig å få bra karakter selv om du har 2 i matte, men du må som du selv sier skjerpe deg.
Eg vil anbefale deg å repetere endel av ungdomsskolematematikken før du begynner på videregående. Legg spesielt vekt på å skjønne enkle ting som:

De 4 rekneoperasjonene.
Enkel algebra.
løse enkle likninger.
Prosent og desimal.
brøker.

Prøv å lære dette innne midten av september. Eg vet det kan høres vanskelig ut, men hvis du bruker 3-4 timer hver dag fram til skolen begynner bør du komme igjennom mykje. Spør foreldrene eller søsken om hjelp viss de kan matematikk.

Problemet med å plutselig lære mykje matematikk er at det er et fag som i stor grad bygger på det du har lært tidligere. Dvs at hvis du ikke behersker det mest grunnleggende er det umulig å forstå de neste stegene.

Lykke til, og bruk forumet aktivt når det er ting du ikkje forstår.
dajastacko
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 17/08-2007 21:13

For å bedre karakteren er det en god ide å lage din egen refleksjonstekst som forteller følgende:

1. Hva du er god i og hvorfor.
2. Hva du er dårlig og hvorfor.
3. Hva du må gjøre for å gjøre det bedre.

Det er det viktig at du gjør så mange oppgaver du klarer, helst alle oppgavene i boken. I tillegg er det en god ide å oppsøke såkalte sider hvor du kan teste deg selv i de ulige emnene i matematikken.

I forhold til teorien... ha et ark (jeg bruker kopimaskin ark, som jeg bretter i to) som du noterer på med blyant samtidig som du leser. La tankene flyte på arket som det sies. Dette er en studieteknikk som har løftet meg opp til 6'er i standpunkt i mange fag :p

For deg er det en ide å reflektere over hva du sliter med etterhvert som du går gjennom pensum og deretter spør læreren om pedagogiske tiltak slik at du kan forbedre deg på disse områdene.

I forhold til prøver...

Regel nummer 1. Aldri stol på at svarene dine i en oppgave er rett.

Du kan si det sånn at alle gjør feil (selv om noen ikke vil innrømme det)
Alle har en slurvefeil et eller annet sted. Kunsten i å få gode karakterer i matte er å jobbe hardt hjemme med matten og å kontrollere ALLE svar og utregninger.

Årsaken til at det er en del som lett for 6 prøver er at de vasker ut alle feilene de kan finne før de leverer inn prøven.
Svar