En vrien fysikkoppgave...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Hallo folkens! :P

Jeg driver med noen fysikkoppgaver her(men med matematiske formler), og har kommet til en litt vrien oppgave(egentlig ikke så vanskelig, men jeg sliter med å løse formelen med hensyn på en variabel).

Altså gjelder det bevegelsesformlene i fysikk. Oppgaven lyder slik:


En liten jente aker på kjelke ned en 13,0 m lang bakke på 4,0 s. Gå ut fra at startfarten er null, og at akselerasjonen er konstant. Finn farten nederst i bakken.

Det jeg vet her er at jeg skal finne v(sluttfarten), men jeg mangler jo akselerasjonen og da har jeg plutselig to ukjente!

Jeg kan bruke veiformel 1 eller 2, eller fartsformelen.

Formlene:

Fartsformelen: Når en gjenstand har konstant akselerasjon, er farten v ved tiden t gitt som v = v0+at der v0 er startfarten

Veiformel 1: Når en gjenstand har konstant akselerasjon , er strekningen s etter tiden t gitt som [i]s[/i] = 1/2 (v0 + v) t der v0 er startfarten og v er sluttfarten

Veiformel 2: Når en gjenstand ar konstant akselerasjon, er strekningen s ved tiden t gitt som s = v0t + 1/2at^2 der v0 er startfarten og a er akselerasjonen

Det jeg lurer på her er hvordan jeg skal løse veiformel 1 med hensyn på v(jeg kjenner startfarten og tiden). Jeg skal finne sluttfarten. Det hadde vært greit hvis noen kunne ta seg litt tid til å hjelpe meg med å løse formelen med hensyn på sluttfarten :cry:

Dere trenger ikke å løse hele oppgaven, bare forklar hvordan man løser en formel med hensyn på en variabel(jeg skal på en måte snu formelen :wink: )

Takker og bukker for alle raske og godtforklarene svar!

gb
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

Ta en titt på veiformel 2 og se hvordan den er illustrert grafisk i boken din. Da ser du at om startfarten er null kan du droppe første ledd i formelen.

[tex]s = \frac12at^2[/tex]

Denne formelen tar for seg strekning, en konstant akselerasjon og tid. Du vet tilfeldigvis tid, strekning og ønsker å finne ut akselerasjon. Da kan vi sette i verdiene.

[tex]13m = \frac12a4s^2 \\ a = 1.625m/s^2[/tex]

Fartsformelen forteller oss hvordan vi regner ut sluttfart ut ifra en startfart og konstant akselerasjon over en gitt tid.

[tex]v = v_0 + at \\ v = 0 + 1.625m/s^2 \cdot 4s \\ v = 6.5 m/s[/tex]
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Heisann!

Takk for svaret JonasBA, jeg tror jeg skjønte litt mer nå. Men det er fortsatt en ting jeg lurer på. Og det gjelder overgangen mellom:

13m = 1/2a4s^2 og...

a = 1,625m/s^2

Hvordan fikk du a alene på venstre side. Hva skjedde i overgangen. Her datt jeg litt av, men ellers skjønte jeg det meste. Altså må jeg finne den konstante akselerasjonen når den ikke er gitt i oppgaven :?:

gb
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

[tex]13\rm{m} = \frac{1}{2}a \ \cdot \ 16\rm{s^2}[/tex]

Ganger med 2.

[tex]26\rm{m} = a \ \cdot \ 16\rm{s^2}[/tex]

Deler på [tex]16\rm{s^2}[/tex]

[tex]a = \frac{26\rm{m}}{16\rm{s^2}} = 1.625\rm{m/s^2}[/tex]
Svar