Kvadratrot

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kunnskap
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 25/03-2007 20:11
Sted: Oslo

Hei, jeg trenger litt hjelp med å forstå hva de gjør eller hvilken metode de har brukt for å komme fram til løsningen:

Oppgaven:
[symbol:rot] 128 - [symbol:rot] 8 / [symbol:rot] 2

/ = brøkstrek

Løsningen er: 6

Det jeg har gjordt er først å trekke 8 ifra 128 som blir [symbol:rot] 120/ [symbol:rot] 2, men etter det vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.Skal jeg faktorisere 120?

Er det forresten noen enkel måte å finne ut kvadratroten av ett tall uten kalkulator?

På forhånd takk
Jeg vet. Jeg lever ikke opp til navnet mitt. :oops:
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Kvadratrotrot blei det visst.

Jeg regner med du er enig i at [tex]\sqrt{25}-\sqrt{16} \neq \sqrt{25-16}=\sqrt{9}[/tex]? Venstresida blir 5-4=1, høyresida blir 3. Mer generelt: [tex]\sqrt a-\sqrt b \neq \sqrt{a-b}[/tex]. Derfor blir det ikke riktig å komme fram til 120. Enig?

Det som derimot gjelder er at [tex]\sqrt{128} = \sqrt{64\cdot 2} = \sqrt{64}\sqrt{2} = 8\sqrt{2}[/tex]; mer generelt: [tex]\sqrt{ab}=\sqrt{a}\cdot\sqrt{b}[/tex]. Se nå om du kan gjøre noe tilsvarende med [tex]\sqrt{8}[/tex] og eventuelt komme deg videre derfra, hvis ikke hjelper vi deg med neste steg.

Det finnes en relativt nem algoritme for å finne en kvadratrot, den funker fint med papir og blyant. Jeg mener det blei laga en tråd om det tidligere, du kan jo søke etter den her på forumet om du vil.
Svar