VG1 - trenger hjelp med oppgaver!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
navnlol
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 23/09-2007 16:18

Jeg trenger hjelp med noen oppgaver, har prøve om noen dager. Vet at dette bør være cake for meg, men jeg er elendig i matte + jeg har glemt reglene til oppgavene, og har da vanskeligheter med å løse dem.

1)

Bilde

Denne ser grei ut, men jeg klarer å få det til å bli 0,1944x = 1 på slutten og whatnot...

2)


Bilde

Klarer å gjennomføre den delvis, men tallene blir rotete etc...

Jeg får 4x + 2x - 1 = x i stedet for 2x + x -1 = 4x som det står i fasiten.

Og jeg trenger noen til å se i gjennom denne oppgaven som jeg har gjort:


-2x + 5 = 3x + 7

-2 = 5x
_______
5

x = -0,4


Er dette riktig utført? Jeg vet at 5x bør stå på venstre side på den andre linja, men da får jeg bare -x = 0,4 , noe som blir helt feil når jeg skal sette prøve på svaret. Det blir derimot riktig hvis jeg gjør det på denne måten.

Og hvis det er noen som bruker en Texas-kalkulator her, gidder dere å greie ut om bruk av WINDOW (xmax, xmin, ymin osv..) og hvordan det funker?

Vet at alt dette er mye å spørre om, men jeg trenger hjelpen. Hvis dere kunne svare på noen av spørsmålene hadde det vært kos :D
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

[tex]\frac{x}{3}\ +\ \frac{3x}{4}\ =\ 1\ +\ \frac{8x}{9}\ \ \ |\cdot36 \\ 12x\ +\ 27x\ =\ 36\ +\ 32x \\ 7x\ =\ 36 \\ x\ =\ \frac{36}{7}\ =\ 5\frac17[/tex]

Rar oppgave.

[tex]\frac12x\ +\ \frac14(x-1)\ =\ x\ \ \ | \cdot 4 \\ 2x\ +\ (x-1)\ =\ 4x \\ x\ =\ (-1)[/tex]

Den var greiere. Også lett å se med en gang at man har rett svar, ved å foreta en kjapp prøve i hodet.

Oppgaven du gjorde er helt riktig. Spiller ingen rolle hvilken side x-en står på :) Du gjorde helt rett.

Når du tegner en graf på kalkisen din, så må du velge hvor stor del av koordinatsystemet som skal vises. Hvis du vil vise det slik at du kan se fra -5 til 10 på x-aksen og fra 0 til 30 på y-aksen sørger du for at det står dette:
Xmin: -5
Xmax: 10
Ymin: 0
Ymax: 30

Rett og slett bare hva du vil vise på skjermen. Uansett hva du velger kan du zoome og flytte deg bortover senere uansett.

Lykke til.
navnlol
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 23/09-2007 16:18

Tusen takk for et veldig godt og kjapt svar! :D
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Realist er bare best :D
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

Uekte brøk er noe man brukte i barnehagen, har absolutt ikke noe å gjøre her. Spesielt når TeX ikke har noen god måte å skrive det på. [tex]5\frac17[/tex] kan tolkes som [tex]5\cdot\frac17[/tex], noe som er langt ifra [tex]\frac{36}{7}[/tex]. Skal dere absolutt skrive det som et heltall + rest, bruk et plusstegn.

[tex]5+\frac17[/tex]
Svar